تسریع و تسهیل گری در صدور مجوزهای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر
تسریع و تسهیل گری در صدور مجوزهای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر
با درخواست و پیگیری های سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق برای تسریع و تسهیل گری در صدور مجوزهای مرتبط با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر، آیین نامه رفع موانع ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، آیین نامه رفع موانع ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر را تصویب و ابلاغ کرد و بر این اساس واگذاری زمین به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با رعایت شرایطی که در آیین نامه قید شده، از شمول ممنوعیت واگذاری بیش از یک بار، موضوع ماده( 15) دستور العمل اصلاحی ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی خارج شده است.
بر اساس آیین نامه ابلاغ شده، اهلیت سنجی متقاضی و دریافت تضمین لازم برای اجرا و اتمام پروژه بر طبق زمان بندی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) صورت می گیرد و در صورت اقدام نشدن لازم از سوی متقاضی ظرف یکسال پس از تحویل زمین و تشخیص تعلل و تاخیر وی، قرارداد منعقد شده توسط هیات نظارت، فسخ و اراضی مسترد می شود.
برای اراضی مذکور، الزامی به طی شدن تشریفات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین نیست و علاوه بر آن، پس از تخصیص اراضی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، صرفا استعلام از سازمان محیط زیست انجام می شود و سازمان محیط زیست موظف است پاسخ استعلام را ظرف حداکثر یک هفته ارائه کند.
لازم به ذکر است رعایت کلیه حریم های قانونی از جمله گاز، برق، راه، میراث فرهنگی و پدافند غیرعامل برعهده متقاضی است.
همچنین نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با ظرفیت بیش از 100 مگاوات از رده (7) گروه های صنعتی و تولیدی موضوع ماده( 3) مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی خارج بوده و مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی نیستند.