تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳
تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نفت متعهد شد تا شهریور ماه سال آینده به ۵۰ درصد تعهدات خود برای کاهش آلودگی در منطقه پارس جنوبی عمل کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» داریوش گلعلیزاده در جلسه کمیته ملی بررسی مصوبه دولت در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا بیان‌داشت: عملکرد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و بهداشت در مورد کاهش روند آلودگی ها در منطقه پارس جنوبی مورد بررسی قرار گرفت که با وجود اینکه مشکلات زیادی وجود داشت، اقدامات موثری انجام گرفته است.

وی افزود: وضعیت آلودگی هوا هر چند در این منطقه به حد مطلوب نرسیده و منابع جدیدی هم در این منطقه ایجاد شده است، اما در حال هدفگذاری هستیم تا از طریق برنامه اجرایی به هدف مشترکی که مورد تاکید مصوبه بوده است، برسیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح‌کرد: ایجاد تصفیه خانه در ورودی فاضلابی که وارد دریا می شود، در حال انجام است و با توجه به سیاست وزارت نفت سعی شد تا کاهش دی اکسید گوگرد نیز دنبال شود.

گلعلیزاده ادامه‌داد: مقرر شد بخشی از این گازها در قالب فروش به بخش خصوصی کاهش یابد و بر اساس برنامه تا شهریور سال آینده این مساله به میزان تکالیف مشخص شده در مصوبه دولت کاهش خواهد یافت.

وی اضافه‌کرد: این رقم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید و امیدواریم در صورت تامین اعتبارات و عقد قرارداد به این تعهدات عمل شود.

این مقام مسوول، ساخت بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی در این منطقه را نیز جزو تعهدات وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت:‌ این مساله تا امروز به دلیل نبود اعتبارات از رقم متعهد شده عقب بود که امیدواریم از سال آینده به سرعت پیش برود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهار داشت: وزارت نفت اصلاحیه ای را در این زمینه آماده کرده است و ما هنوز تصمیمی در این باره نگرفتیم، همچنین از هشت ایستگاه پایش کیفی وضعیت هوا در این منطقه سه ایستگاه در مدار است و در نظر داریم پنج ایستگاه دیگر در سال آینده به سرعت وارد مدار شود.

گلعلیزاده ادامه‌داد: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر مصوبه دولت در مورد کاهش آلودگی ها در پارس جنوبی مشخص شده است و ما هر سال گزارش اقدامات انجام یافته را از دستگاه دریافت می کنیم تا بتوانیم تعهدات دستگاه ها و میزان اقدامات انجام یافته را بسنجیم.

وی افزود: این مصوبه با اعتبارات وزارت نفت در حال انجام است و پتروشیمی ها در راستای استانداردهای سازمان محیط زیست اقدامات مساعدی انجام داده اند، اما پالایشگاه‌ها به دلیل تحریم ها و عدم دسترسی به تجهیزات عقب‌ماندگی داشتند و پیگیری ها در حال انجام است و امیدواریم تا پایان ۱۴۰۶ این برنامه ها محقق شود.