باید با سیاست‌گذاری اصولی وابستگی کشور به گاز را کاهش داد
باید با سیاست‌گذاری اصولی وابستگی کشور به گاز را کاهش داد
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، گفت: هم اکنون مقدار بسیار زیادی از انرژی کشور وابسته به گاز است و از این رو باید سیاست‌گذاری به نحوی باشد که این موضوع را کاهش دهد. امیدواریم که نمایندگان آتی مجلس هم به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

سید محمد هدایی‌پور  مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» با بیان اینکه صنعت گاز کشور نیاز به توسعه دارد و در این زمینه باید گام‌های رو به جلو داشته باشیم، گفت: انتخابات و نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه بی‌شک تاثیرگذار است، بنابراین سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: علت اینکه امروزه کشور با ناترازی تولید و مصرف مواجه است به گذشته برمی‌گردد؛ چرا که در کنار توسعه مصرف به فکر توسعه تولید نبودند و اکنون باید این ناترازی را با برنامه‌ریزی جبران کنیم و صرفه جویی را در اولویت قرار دهیم.

هدایی‌پور افزود: قطعاً باید به فکر توسعه تولید و پالایشگاه‌ها باشیم که در آینده مصرف اگر توسعه کرد توان تولید را داشته باشیم. متاسفانه در حال حاضر به دلیل تامین گاز بخش خانگی مجبور هستیم که گاها گاز بخش صنایع را محدود کنیم. خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های قبل وضعیت خوبی داشتیم و بهتر مدیریت شد و  قطعی کمتری در صنایع داشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران تصریح کرد: براساس گزارشی که صندوق توسعه ملی ارائه داده از سال ۱۴۰۴ به تدریج اگر این روند را ادامه دهیم وارد دوران کاهش عرضه گاز خواهیم شد و تا افق ۱۴۲۰ به وضعیتی خواهیم رسید که تنها پاسخگوی یک سوم تقاضای کشور خواهیم بود، بنابراین می طلبد سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در خصوص صنعت گاز  کشور صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در کشورهای توسعه یافته انرژی‌های خورشیدی و بادی و تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی می‌شود و ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم و در مناطقی که پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی و بادی وجود دارد برنامه ریزی اصولی صورت گیرد تا وابسته به گاز نباشند. هم اکنون مقدار بسیار زیادی از انرژی کشور وابسته به گاز است و از این رو باید سیاست‌گذاری به نحوی باشد که این موضوع را کاهش دهد. امیدواریم که نمایندگان آتی مجلس هم به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.