رکوردشکنی درآمدها و سود عملیاتی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران  در سال مالی 1402 همراه با رشد 130 درصدی سود خالص
رکوردشکنی درآمدها و سود عملیاتی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران  در سال مالی 1402 همراه با رشد 130 درصدی سود خالص
مجموع درآمدهای عملیاتی سال مالی 1402 این شرکت بالغ بر 652 میلیارد تومان بوده که از محل فعالیتهای اصلی شرکت از جمله تولید و فروش الکیل بنزن سولفونه (LABSA) ، خدمات اجاره مخزن، تخلیه و بارگیری و نظارت بر امور حمل محصولات شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (شرکت اصلی) بوده است.

به گزارش نبض انرژی، براساس صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران برای سال مالی منتهی به 1402/09/30 که اخیراً با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به تصویب رسید، این شرکت دستاوردها و توفیقاتی در زمینه رشد فعالیت ها، درآمدهای عملیاتی و سود خالص داشته است که در ادامه به اختصار به آن اشاره می­ گردد.

الف) درآمدهای عملیاتی :

الف-1: درآمدهای عملیاتی براساس نوع فعالیت:

مجموع درآمدهای عملیاتی سال مالی 1402 این شرکت بالغ بر 652 میلیارد تومان بوده که از محل فعالیتهای اصلی شرکت از جمله تولید و فروش الکیل بنزن سولفونه (LABSA) ، خدمات اجاره مخزن، تخلیه و بارگیری و نظارت بر امور حمل محصولات شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (شرکت اصلی) بوده است.

الف1-1 : درآمد از محل فروش LABSA

رشد 98 درصدی فروش محصول الکیل بنزن سولفونه (LABSA) به ارزش 470 میلیارد تومان به عنوان یکی از محصولات زنجیره ارزش LAB در مقایسه با سال مالی 1401 (به ارزش 237 میلیارد تومان) محقق گردیده است.

الف-1-2-: درآمد حاصل از اجاره مخازن:

طی سال مالی مذکور 9 مخزن ذخیره سازی مواد پترو شیمیایی (به ظرفیت 2/32 هزار متر مکعب )، عمدتاً تحت قرارداد اجاره با شرکت اصلی (جهت صادرات محصولات LAB, HAB و NP) بوده و در حدود 2 مخزن به ظرفیت مجموع 7 هزار مترمکعب در بخشی از سال مالی به سایر مشتریان اجاره داده شده است. درآمدهای عملیاتی از این محل در سال مالی 1402 در حدود 97 میلیارد تومان بوده که حدود 15% از کل درآمدهای عملیاتی سال مالی بوده است.

الف-1-3- : سایر درآمدهای عملیاتی:

بخش عمده سایردرآمدهای عملیاتی مربوط به حوزه تأمین نیروی انسانی بوده که درحال حاضر به تأمین نیروی انسانی عادی و متخصص مورد نیاز شرکت اصلی مربوط می باشد.در آمد سال مالی منتهی 1402 از محل سایر درآمدهای عملیاتی در حدود 85 میلیارد تومان بوده است.

الف-2: تنوع بخشی به مشتریان براساس درآمدهای حاصله:

از مجموع درآمدهای عملیاتی در سال مالی 1402 در حدود 164 میلیارد تومان (معادل 25%) از محل خدمات ارائه شده به شرکت اصلی بوده است که عمدتاً خدمات اجاره مخازن، کارگزاری حمل و تخلیه و بارگیری مواد و نیز تأمین نیروی انسانی می­باشد و درحدود 488 میلیارد تومان (معادل 75% ) آن از محل درآمد کسب شده از سایر مشتریان می باشد.

بخش عمده درآمدهای عملیاتی مربوط به حوزه تولید و فروش محصول LABSA است که آغاز این فعالیت از سال مالی 1398 بوده است. در مجموع دوره 5 ساله این فعالیت، شاهد فروش 32 هزار تن از این محصول در بازارهای داخلی و صادراتی بوده ایم که درحدود 12 هزار تن (معادل 38 درصد) از این مقدار مربوط به سال مالی 1402 و به ارزش 470  میلیارد تومان می باشد.

خاطرنشان می شود یکی از چالش های مطرح شده توسط کارشناسان سازمان بورس اوراق بهادار درموضوع پذیرش و عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه -که جزو تکالیف مجمع سال مالی گذشته بوده است- مسئله افزایش سهم درآمدهای عملیاتی شرکت از محل سایر مشتریان و کاهش وابستگی به درآمدهای ناشی از خدمات به شرکت اصلی بوده که این نسبت در سال مالی گذشته به بهترین وضعیت خود طی چند سال اخیر رسیده است.

ب ) درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی:

مجموع درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی در سال مالی 1402 در حدود 135 میلیارد تومان بوده که عمدتاً از محل پرتفوی سهام شرکت (سود سهام دریافتنی مجامع شرکتها و سود شناسایی شده از محل معاملات سهام و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری) بوده است و نسبت به سال مالی گذشته معادل 63 میلیارد تومان (درحدود 114%) رشد داشته است.

ج)رکورد شکنی سود عملیاتی و  سود ناخالص:

عملکرد سال مالی 1402 این شرکت نسبت به سال مالی گذشته در 2 حوزه سود عملیاتی و سود ناخالص با رشد چشمگیری همراه بوده است.

در حوزه سود عملیاتی، سود حاصل از فعالیتهای اصلی شرکت با رشد 75 درصدی از مبلغ 65 میلیارد تومان در سال مالی گذشته به 114 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده که در طول سالیان اخیر بی سابقه بوده است.

سود ناخالص شرکت نیز با رشد 69 درصدی نسبت به سال مالی گذشته (در مجموع فعالیت های عملیاتی شرکت)، به رقم 131 میلیارد تومان بالغ گردیده است.

د) بررسی پارامترهای تشکیل دهنده سود خالص :

عوامل تشکیل دهنده سود خالص، یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران در شرکتها می باشد.

(با نگاهی به صورت سود و زیان و مراجعه به یادداشت های صورت های مالی، جزئیات سود خالص شرکت قابل بررسی و تحلیل می باشد)

همانگونه که در جدول نیز مشخص است :

  • سود ناخالص و سود عملیاتی : در سال مالی 1402 در بهترین شرایط طی سال های اخیر خود بوده است که به جزئیات آن در بندهای بالا اشاره گردیده است.
  • درآمدهای غیرعملیاتی : در بررسی این شاخص، سال مالی 1402 در رتبه سوم دوره 5 ساله اخیر (با رقم 135 میلیارد تومان) بوده است. این شاخص در سال های مالی 1399 و 1400 اعداد بالاتری را نشان می دهد که عمدتاً ناشی از فروش سهام شرکت اصلی و ابطال واحدهای صندوق نماد شیران (نزد کارگزاری بانک صنعت و معدن) و شناسایی سود از این محل طی سالهای مذکور بوده است.
  • مالیات : خاطر نشان می سازد با توجه به معافیت­ های مشمول درآمدهای غیرعملیاتی (از جمله سود سپرده بانکی/سود سهام دریافتی از شرکت­ها/سود معاملات سهام و…) طبق دستورالعمل های رسیدگی سازمان امور مالیاتی، قاعدتاً عمده مالیات سالانه از محل فعالیت های عملیاتی توسط سازمان امور مالیاتی تشخیص و مطالبه می گردد.

 

با توجه به یادداشت 26 صورت­های مالی (بند 1-26 و توضیحات بند 3-1-26 ذیل آن) از 34 میلیارد تومان هزینه مالیات ذکر شده در صورت سود و زیان، 10/8 میلیارد تومان آن مربوط به سنوات گذشته (10 میلیارد تومان سال 1400) بوده است.

هـ) اقدامات صورت گرفته در ارتباط با توسعه مخازن ذخیره سازی در محل تاسیسات بوشهر

(از تکلیف مجمع سنوات گذشته):

از اهم تکالیف مقرر شده در مجمع عمومی سال مالی گذشته، ساخت 4 مخزن ذخیره سازی مواد پترو شیمیایی در محل تأسیسات بندر بوشهر بوده که با عقد قرارداد با پیمانکار منتخب از طریق مناقصه، مراحل اجرای ساخت این مخازن آغاز گردیده است.

لازم به ذکر است پروژه توسعه مخازن ذخیره سازی تأسیسات بوشهر جزو تکالیف مجمع عمومی سال مالی 1399 این شرکت بوده که با توجه به لزوم اخذ مجوزات قانونی از وزارت صمت، سازمان بنادر، سازمان محیط زیست و … درحدود 16 ماه زمان، به این امر اختصاص یافته که همزمان با مراحل تهیه اسناد مناقصه و برگزاری آن، اخذ مجوزات مذکور صورت گرفته و سپس مراحل اجرایی در ماه های اخیر آغاز گردیده است.