اروپا نیازی به ادامه ترانزیت گاز روسیه از مسیر اوکراین ندارد
اروپا نیازی به ادامه ترانزیت گاز روسیه از مسیر اوکراین ندارد
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه نیازی به تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، کادری سیمسون در نشست کاگروه پارلمان اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا نیازی به تمدید توافق برای انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین که در سال ۲۰۲۵ پایان می‌یابد، نمی‌بیند.

وی افزود: تجزیه‌وتحلیل اتحادیه اروپا نشان می‌دهد کشورهایی که از این مسیر ترانزیتی گاز دریافت می‌کنند شامل اتریش، ایتالیا و اسلواکی می‌توانندبا منابع جایگزین نیاز خود را تأمین کنند.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ما تمایلی به تمدید قرارداد سه‌جانبه ترانزیت گاز با روسیه که امسال (۲۰۲۴) منقضی می‌شود، نداریم.

سیمسون ادامه داد: بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌های اولیه اتحادیه اروپا، راه‌حل‌های جایگزینی برای تأمین کشورهایی که هنوز مقادیری گاز از مسیر ترانزیتی اوکراین دریافت می‌کنند، وجود دارد.

اروپا تلاش می‌کند خود را از وابستگی به دریافت گاز از روسیه رها کند، پس از آنکه روسیه تحویل گاز به اروپا را از زمان تهاجم خود به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ کاهش داد.

بر اساس گزارش مؤسسه اس‌اندپی گلوبال کامودیتی اینسایت (S&P Global Commodity Insights)، اروپا سالانه حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز از مسیر ترانزیتی اوکراین دریافت می کند.

روسیه پیش از آغاز تنش‌ها با اوکراین، سالانه ۱۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا عرضه می‌کرد.

تحلیلگران گفته‌اند که پایان قرارداد ترانزیت اوکراین می‌تواند قیمت گاز اروپا را اندکی افزایش دهد، اما امنیت کلی انرژی اروپا را به خطر نمی‌اندازد.

کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری زیادی در بخش گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) و انرژی‌های تجدیدپذیر برای جایگزینی عرضه از مسکو انجام داده‌اند.

کاهش شدید تقاضای گاز تا حدی ناشی از کاسته شدن از فعالیت‌های صنعتی هم به این روند کمک کرده است.

بر اساس قرارداد پنج‌ساله ترانزیت خط لوله بین مسکو و کی‌یف، روسیه از خاک اوکراین گاز به اروپا صادر می‌کند و برای استفاده از شبکه خط لوله خود به اوکراین پول می‌دهد.

اوکراین اعلام کرده است که برای تمدید قرارداد با روسیه وارد مذاکره نخواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که اگر توافق اوکراین تمدید نشود، روسیه مسیرهای جایگزینی برای صادرات گاز خود می‌یابد.