سوزاندن ۱۸ و نیم تا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز همراه در کشور/ رتبه نخست ایران در شدت مصرف انرژی جهان
سوزاندن ۱۸ و نیم تا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز همراه در کشور/ رتبه نخست ایران در شدت مصرف انرژی جهان
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، گفت: در کشور ما طی سال‌های اخیر چیزی حدود ۱۸ و نیم تا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز به عنوان گاز‌های فلر و همراه سوزانده می‌شود و ما در این زمینه جایگاه دوم را داریم و این رقم بسیار بالایی است و بایستی راهکاری در این زمینه اندیشیده شود.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با وضعیت انرژی در کشور، گفت: سرانه مصرف و میزان مصرف گاز طبیعی در بخش‌های تجاری و خانگی کشور در سال جاری از مرز ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز عبور کرده و افزایش یافته است و این افزایش معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با مدت زمان سال قبل داشته باشیم این افزایش در سالجاری زیاد بوده و این میزان مصرف می‌تواند معادل تولید ۶ فاز میدان گازی پارس جنوبی باشد.
وی تصریح کرد: در یک تصویر کلی ایران معادل شش و هفت دهم برابر بیشتر از مصرف سرانه گاز دنیا و سه برابر بیشتر از کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کند و در حال حاضر مصرف گاز طبیعی در کشور در زمینه‌هایی مثل خانگی بین ۶ تا ۷ درصد، صنعتی بین ۵ درصد تا پنج و نیم درصد و در بخش نیروگاهی که ثابت بوده در حال حاضر معادل ۴ درصد رشد داشته است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در این خصوص داشته باشیم به طور کلی رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی در حوزه گاز دو برابر و اگر فرآورده‌های هیدروکربوری را به آن اضافه کنیم ۵/۷ برابر است به نحوی که ایران رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان را در اختیار دارد. همچنین اگر بخواهیم مقایسه‌ای با یکسری از کشور‌ها داشته باشیم مصرف انرژی ایران ۱۵ برابر کشور ژاپن و دو ونیم برابر کشور چین است.
پدیدار گفت: در کشور ما طی سال‌های اخیر چیزی حدود ۱۸ و نیم تا ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز به عنوان گاز‌های فلر و همراه سوزانده می‌شود و ما در این زمینه جایگاه دوم را داریم و این رقم بسیار بالایی است و بایستی راهکاری در این زمینه اندیشیده شود. متاسفانه جمع‌آوری گاز‌های فلر در کشور صرفا در اختیار دولت است و در این خصوص نیز بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده، ولی هنوز این اراده به وجود نیامده که جمع‌آوری گاز‌های همراه توسط بخش خصوصی انجام شود. اگر همین گاز‌های مشعل به طور کامل جمع‌آوری شده و بعد از پالایش به خطوط تزریق شود، می‌توان روزانه بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب گاز را بدست آورد.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: سرانه مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست براساس گزارشی که مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهشی و در راس آن مرکز پژوهش اتاق بازرگانی تهیه کردند مصرف بنزین در ایران حدود ۱.۲۷ لیتر به ازای هر نفر در روز و جزو سرانه‌های نسبتا بالای جهانی سرانه مصرف بنزین کشور است. در این راستا باید یک راهکار خیلی اساسی تدوین شود و با توجه به میزان مصرف ۱۲۵ میلیون لیتر در روز در شرایطی که ما در پیک زمستان این عدد نوسان دارد و براساس گزارش پالایش و پخش بین ۱۱۵ میلیون تا ۱۱۸ میلیون لیتر است، ولی گا‌ها در روز‌های پایان هفته بیشتر است. این در حالیست که کشور‌های همسایه از جمله ترکیه سرانه مصرف بنزینشان پایین است و سهم ۹ درصدی از سبد سوخت کشور را دارند و در صورتی که در کشور ما سه برابر یا چهار است؛ بنابراین شاخص‌ها باید از نظر میزان مصرف بنزین با توجه به بزرگی اقتصاد و میزان تولید ناخالص داخلی کشور مورد ارزیابی و رسیدگی جدی قرار گیرد. چون مصرف بنزین دو تا وجه اساسی دارد که یک وجه آن بحث رفاه است که استفاده خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها وسایل حمل و نقل مسائل شخصی است و وجه دیگر آن خدماتی مثل حمل و نقل کالا و حمل و نقل عمومی و خدمات است.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، گفت: به هر حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بزرگی اقتصاد کشور در هر دو وجه مصرف بنزین ارتباط مستقیم دارد و به این معنا که کشور‌هایی که با تولید ناخالص داخلی بیشترین مصرف بنزین را دارند و از سمت دیگر مردم کشور‌ها به دلیل درآمد سرانه بالاتر توانایی بیشتری دارند این مصرف روند افزایشی بیشتری دارد و ما در مصرف انرژی اسراف داریم در حوزه آب هم همینطور. آمار‌هایی وجود دارد که مصرف آب هر ایرانی به طور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در روز است و این مصرف با مقیاس جهانی به خصوص کشور‌های توسعه یافته دو برابر است. همچنین مصرف پنهان آب چیزی حدود ۶۰۰۰ لیتر برای هر نفر است این عدد خیلی بالایی است که بایستی یک تجدیدنظر جدی در این خصوص صورت گیرد. ما در نظام اجرایی و عملیاتی به این حوزه کمتر پرداختیم این در حالیست که در شرایط فعلی اقتصادی سیاستگذاری باید اثرگذار باشند.
پدیدار گفت: همچنین میزان مصرف انرژی کشور عمدتاً از سوخت‌های فسیلی است که ۹۴ درصد انرژی کشور را تشکیل می‌دهد ما باید به فکر استفاده از انرژی‌های جایگزین مثل انرژی تجدید پذیر و نظایر این‌ها باشیم و این امر مهم در کشور کمتر پرداخته شده است. در همین راستا مسئولان باید در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌های لازم را در بخش تولید فرآورده‌های هیدروکربنی نفت و گاز انجام دهند.
وی ادامه داد: هم اکنون در حوزه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید مطالعات صحیحی از سوی مسئولان و کارشناسان صورت گیرد و اجازه دهند که بخش خصوصی به حوزه انرژی چه در بخش فروش نفت و توزیع آن ورود کند. در مورد مسئله برق نیز وضعیت همینطور است و ما باید راجع به انرژی‌های پایدار بیشتر بپردازیم و روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم با ایجاد امنیت عرضه انرژی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی موجود در کشور علاوه براشتغالزایی درآمدزایی نیز داشته باشیم. این مهم زمانی حاصل می‌شود که محرک‌های سیاستی و تشویقی و بهبود رقابت و مقررات زدایی در فضا ایجاد شود.
پدیدار اضافه کرد: ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۲۰۰۰ مگاوات است و در صورتی که براساس برنامه ششم حدود ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر است که بایستی در برنامه هفتم توسعه با این عدد دست پیدا کنیم.
وی افزود: ما می‌توانیم با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مشارکتی با سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی به ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی دست پیدا کنیم. هم اکنون سهم تجدیدپذیر در کشور یک درصد است در حالی باید به رقم ۱۰ تا ۱۵ درصد برسید. به هرحال طبق بررسی‌های صورت گرفته باید ۱۴۰ هزار مگاوات برق از طریق تجدید پذیر تامین شود.