مازوت سوزی عامل آلودگی هوا نیست/ رتبه اول ایران در استفاده از سوخت‌های فسیلی
مازوت سوزی عامل آلودگی هوا نیست/ رتبه اول ایران در استفاده از سوخت‌های فسیلی
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، گفت: ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است و ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت نگران کننده است.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص بحث ناترازی مواد هیدروکربوری به ویژه نفت و گاز و سایر اقلام در سبد انرژی کشور، گفت: ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است و ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت نگران کننده است.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم زیاد مصرف سوخت‌های فسیلی عمدتا در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و با سکون دمایی رخ می‌دهد کلانشهر بیشتر دچار آلودگی هوا می‌شوند؛ بنابراین عامل اصلی آلودگی هوا مازوت سوزی نیست؛ بلکه خود جریان سوخت‌های فسیلی است که در کشور حاکم است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، افزود: در حال حاضر برداشت گاز در پارس جنوبی به یک عدد بالای ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز به خصوص در طی دو ماه اخیر رسیده است. همچنین به طور میانگین برداشت گاز نیز به ۶۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است. یعنی این موضوع نمی‌تواند در حقیقت مازوت سوزی را تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر وضعیتی که در کشور داریم این است که ما باید نظام مصرف سوخت را در کشور فراهم سازی کنیم و لازمه آن این است که منابعی را در بوجه سالانه کشور برای روان سازی و شناخت منابع و مصارف و هدایت مصارف به صورت بهینه در نظر گرفته شود و اگر بخواهد این موضوع اتفاق بیفتد باید به کمک بخش خصوصی صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسیری که در سازمان بودجه و سایر نهاد‌های مسئول در دولت انجام می‌شود این است که متاسفانه از مشارکت بخش خصوصی مسئولان دوری کردند. همچنین اگر به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که در مجلس با سروصدای زیادی روبه رو شد، نگاه کنیم نفت در بودجه ۱۴۰۳ برمبنای هر بشکه ۶۵ یورو و منابعی که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده ۵۸۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۱ درصد نسبت به قانون بودجه سال گذشته کاهش داشته است. در حقیقت این وابستگی مستقیم بودجه به نفت بدون در نظرگرفتن منابع و مصارف و قانون هدفمندی یارانه‌ها الان حدود ۲۴ درصد است و نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است این در حالیست که قبلا حدود ۳۰ درصد بود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، گفت: به هر حال ما باید بحث تقاضای نفت خام را که در دنیا روبه رشد است، آنرا ملاک قرار داده و توجه داشته باشیم. در سال ۲۰۲۳ تولید نفت ما ۱۰۲ میلیون بشکه در روز بوده و در سال ۲۰۲۴ در ماه به ۱۰۴ میلیون بشکه در روز رسیده و افزایش یافته است تولیدات اوپک هم همینطور. اوپک روند افزایش تولید و مصرف را در جهان مدیریت می‌کند که بالای ۲۸ میلیون و ۵۵۰ بشکه در روز رسیده است. ما مدل مصرف را باید در نظر بگیریم امروزه بسیاری از کشور‌های جهان در شرایط بحرانی قرار دارند ما باید تغییر در سیاست‌های کلان و استفاده بهینه انرژی و سهمی که انرژی تجدیدپذیر می‌تواند داشته باشد را در اختیار داشته باشیم.