تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع می‌شود/امضای قرارداد ٨ میدان نفتی و گازی به ارزش ١۴ میلیارد دلار تا پایان امسال
تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع می‌شود/امضای قرارداد ٨ میدان نفتی و گازی به ارزش ١۴ میلیارد دلار تا پایان امسال
وزیر نفت با رد شایعات موجود در مورد استفاده از کارت سوخت گفت: رسانه‌های معاند در حال دامن زدن به شایعه محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت یک استان در استان دیگرند در حالی که این مسئله محدود به استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت  فقط محدود به استان سیستان و بلوچستان است که از یک سال و نیم پیش به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: هر شهروندی که از استان محل سکونتش به استان دیگر می‌رود می‌تواند به فرمانداری یا استانداری استان مقصد برود و با کدینگ کردن کارت سوختش، از جایگاه‌ها سوخت دریافت کند.

وزیر نفت با تشریح انفجار خط لوله گاز در استان فارس، گفت: این اقدام واقعا تروریستی در ساعت یک بامداد امروز در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری در سه منطقه کشور اتفاق افتاد. با پیش‌بینی که از مدتها قبل نسبت به اقدامات تروریستی دشمنان کشورمان با توجه به اتفاقات اخیر منطقه و راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن داشتیم این آمادگی را داشتیم که در صورت خرابکاری در خطوط انتقال نفت و گاز کشورمان به سرعت وارد شویم به همین دلیل در آمادگی کامل به سر می‌بردیم. از  ساعات اولیه  انفجار در خطوط انتقال گاز  همکارانم در شرکت ملی گاز  به سرعت آرایش شبکه انتقال را تغییر داده و تیم‌های عملیاتی را به مناطق حادثه اعزام شدند و خوشبختانه خسارات‌های جانی نداشتیم.

وی ادامه داد: با تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز کشور ان‌شاءالله هدف دشمن برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور اتفاق نخواهد افتاد. به جز چند روستای نزدیک به محل انفجار گاز سایر مناطق وصل است. قول می‌دهیم تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع شود. در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی روبرو شدیم که البته در آن زمان گاز چهار منطقه به صورت موقت قطع شد اما اجازه ندادیم مشکلی برای مردم به وجود بیاید.

اوجی با تایید توسعه میادین نفتی و گازی در دولت سیزدهم، گفت: عقد قرارداد و عملیات اجرایی چند میدان نفتی و گاز را انجام دادیم و برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت از امضای قرارداد و آغاز عملیات اجرایی  ۸ میدان نفتی و گازی جدید تا پایان سالجاری خبر داد و افزود: ارزش این قراردادها ۱۴ میلیارد دلار است. فرآیند توسعه میادین نفتی و گازی ۱۴ مرحله دارد که هفت مرحله آن در حوزه مسوولتی وزارت نفت است. با تذکری که رهبری معظم انقلاب دادند امیدوارم این مسیر کوتاه شود. در این دولت فرآیند ۴۰ تا ۴۵ ماهه توسعه میدان‌های نفتی و گازی به کمتر از ۲۰ ماهه رسیده است که در تلاشیم این زمان به کمتر از ۱۲ ماه کاهش یابد.

وی از هدف‌گذاری ۲۵ ساله برای  توسعه میادین بزرگ نفتی و گازی کشور سخن گفت و افزود: نمونه این میادین میدان بزرگ نفتی آزادگان است که به طور مشترک با عراق در دست داریم. میزان برداشت از این میدان در حال حاضر روزانه ۲۵۰ هزار بشکه است که به زودی به ۵۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

اوجی با اشاره به واگذاری پروژه‌های نفتی و گازی به شرکت‌های داخلی، گفت: رهبری در این زمینه تذکر دادند ما هم اولویت را به شرکت‌های  توانمند خصوصی داخلی داده‌ایم و بعد از استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها سراغ نهادهای حاکمیتی می‌رویم. در قراردادهای اخیر توسعه میادین بالادستی نفت و گاز و پایین دست در حوزه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز عمدتا از شرکت‌های بخشی خصوص استفاده کرده‌ایم.

وزیر نفت متذکر شد: اخبار و سخنان تهدیدآمیز مقامات سیاسی آمریکا و سایر کشورهای غربی و برنامه‌هایی که برای ضربه به منافع ایران، هدف‌گذاری و اعلام کرده بودند را رصد و دنبال کردیم و مبنای تصمیمات‌مان قرار دادیم.

وی  حملات سایبری و انفجار خطوط انتقال و پالایشگاه‌ها را از جمله اهداف تروریستی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای و داخلیش دانست و گفت: در اتفاقی که بامداد امروز افتاد ۵۰۰ نفر از همکارانم در آماده‌باش بودند تا تیم‌های امنیتی و خنثی‌سازی بمب در منطقه کارشان پایان یابد تا به سرعت وارد کار شوند.

اوجی زمان برگشت خطوط منفجر شده به مدار سراسری را بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت اعلام کرد.

وزیر نفت یادآور شد: شما این حجم از آمادگی ایران را با کشور ترکیه مقایسه کنید. با انفجار خطوط انتقال گاز در این کشور ۲۰ روز زمان نیاز دارند که اقدامات ترمیمی و اصلاحی را انجام دهند و گاز قطع شده را به شبکه سراسری کشورشان برگردانند.