پیوستن ۱۶ نیروگاه به جمع نیروگاه‌های دریافت‌کننده گاز
پیوستن ۱۶ نیروگاه به جمع نیروگاه‌های دریافت‌کننده گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از پیوستن ۱۶ نیروگاه دیگر به جمع نیروگاه‌های دریافت‌کننده گاز خبر داد و گفت: بدین ترتیب، تعداد نیروگاه‌های گازدار شده اکنون به ۱۰۲ نیروگاه رسیده و با گازرسانی به ۳۱۹۵ واحد صنعتی طی ۳۰ ماهه دولت سیزدهم، تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی گازرسانی شده تاکنون، بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۱۸ واحد شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» شرکت ملی گاز ایران طی سال‌های اخیر با تمرکز بر مدیریت مصرف و بروزرسانی شبکه گازرسانی و خطوط انتقال توانسته دستاورد‌های شاخصی را در یکسال اخیر در کارنامه خود رقم بزند.
به گفته معاون وزیرنفت در امور شرکت ملی گاز ایران، بی شک در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رشد روزافزون کشور در تکنولوژی و فناوری، افتخار بزرگی است که به امر خدمت رسانی به مردم عزیز کشورمان که شایسته‌ترین مردم هستند، کمک شایانی می‌کند. صنعت نفت و گاز که به عنوان موتور پیشران توسعه است، اقدامات بزرگی رقم خورده که نتیجه این اقدامات، خوداتکایی در همه ابعاد است.
طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، میزان گازرسانی قبل و بعد انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. این میزان قبل انقلاب کمتر از ۱ درصد و اکنون ضریب برخورداری شهر‌های کشور از نعمت گاز، بیش از ۹۸.۵ درصد است.
کشورمان در دنیا از نظر پوشش گازی رتبه اول را دارد. طول شبکه گاز شهری و روستایی در کشور، هم‌اکنون به ۴۴۶ هزار و ۳۱۰ کیلومتر رسیده که بیش از ۴۶ هزار کیلومتر آن، از تیر ماه ۱۴۰۰ تاکنون محقق شده است. همچنین شبکه خطوط انتقال بیش از ۳۹ هزار کیلومتر است؛ بنابراین ایران رتبه بالایی در سطح جهان دارد، این در حالی است که ضریب نفوذ گاز در روستایی نیز به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.
وی با اشاره به این‌که در همین بازه زمانی، تعداد ۸۳۶ هزار و ۴۲ انشعاب جدید گاز شهری و روستایی نصب شده، ادامه داد: بر همین اساس، به تعداد کل مشترکین گاز نیز طی این مدت، ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۳۴۲ مشترک اضافه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بهره‌برداری از خطوط جدید انتقال گاز طی بیش از دو سال خدمتگزاری دولت مردمی را ۱۴۷۲.۸ کیلومتر اعلام کرد و گفت: افزون بر این، با بهره‌برداری از ۵ ایستگاه تقویت فشار دیگر در همین بازه زمانی، تعداد کل این ایستگاه‌ها نیز به ۹۱ مورد رسید.
چگنی در ادامه، از پیوستن ۱۶ نیروگاه دیگر به جمع نیروگاه‌های دریافت‌کننده گاز طی این مدت، سخن گفت و تصریح کرد: بدین ترتیب، تعداد نیروگاه‌های گازدار شده اکنون به ۱۰۲ نیروگاه رسیده و با گازرسانی به ۳۱۹۵ واحد صنعتی طی ۳۰ ماهه دولت سیزدهم، تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی گازرسانی شده تاکنون، بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۱۸ واحد شده است.
همچنین طی این مدت، با گازرسانی به ۶۳۵۴ روستا و ۵۰ شهر، درصد بهره‌مندی خانوار گازطبیعی شهری به ۹۸.۵۷، روستایی به ۸۶.۱۱ و بهره‌مندی جمعیت شهری و روستایی قابل گازرسانی در کل کشور، به ۹۵.۵۴ درصد رسیده است.
در ادامه این گزارش غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از انتقال بیش از ۶۸۵ میلیارد مترمکعب گاز در دولت سیزدهم از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.
حسینی به بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز خیرگو ۸، ارسنجان ۸، دوراهان ۱۰، اصفهان ۱۰، نورآباد ۱۰ و آرادان و ۲۱ واحد کمپرسوری و ۱۵۲۷ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون شرکت انتقال گاز ایران مسئولیت حفظ، نگهداری و راهبری ۹۱ ایستگاه تقویت فشار گاز و ۳۹ هزار و ۲۱۹ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز را بر عهده دارد.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران به برنامه‌های مهم و شاخص برای بهبود انتقال پایدار گاز پرداخت و ابراز داشت: ایزولاسیون کامل فراشبند ۲ و ۱۰، تعمیرات خط دوم سراسری در مقاطع فراشبند، نورآباد و پتاوه، تعمیرات گسترده خطوط لوله سوم، چهارم و ششم سراسری بر اساس گزارش پیگرانی هوشمند، انجام تعمیرات گسترده خط سرخس- نکا، انجام تعمیرات خط صادرات، ایجاد رابط در خط اهر جهت افزایش پایداری و تاب‌آوری شبکه در محدوده شمال غرب، ازجمله اقدامات این شرکت در راستای پایداری انتقال گاز بوده است.
وی به اهمیت آمادگی شرکت انتقال گاز ایران و انجام تعمیرات مختلف خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲، به میزان ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر پیگرانی هوشمند، ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر پیگرانی تمیزکننده، ۱۱۱ هزار و ۲۵۰ کیلومتر نشت یابی، ۸۷ هزار و ۲۶۰ متر مربع تعویض پوشش، ۸ هزار و ۶۶۵ متر تعویض خط لوله، ۹۳ مورد هات‌تب انجام شده است.
حسینی در پایان، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعمیرات گسترده و رفع عیوب خط اول، سوم، چهارم و هفتم سراسری و تعمیرات اساسی ۸۱ دستگاه توربین در سطوح مختلف تعمیراتی، تعمیرات اساسی بیش از ۳۷۰ انجین/ توربین و کمپرسور در ناوگان شرکت انتقال گاز و برون‌سپاری ۷ تاسیسات تقویت فشار گاز در راستای ماموریت شرکت انتقال گاز (انتقال گاز پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور) نیز، انجام شده است.
در ادامه این گزارش حسینعلی محمد حسینی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، در سال جاری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹ شرکت دانش بنیان در عرصه داخلی‌سازی، تجهیزات راهبردی، هوشمند سازی گاز طبیعی، جمع آوری گاز فلر پارس جنوبی با کارمزد پایین پرداخت شده تا این شرکت‌ها با طیب خاطر به سمت تعالی پیش رفته و در خدمت کشور و صنعت باشند. طبق گفته وی رویکرد صنعت گاز، رویکرد فنی- تخصصی با هدف خدمت رسانی حداکثری به کشور است. گازی که امروز با سرمایه گذاری عظیم از سکو‌ها به پالایشگاه ها، خطوط انتقال و مبادی مصرف منتقل می‌شود به برکت نظام جمهوری اسلامی و شعار محوری آن در خصوص گسترش عدالت اجتماعی است؛ از این رو باید آن را بهینه مصرف کنیم تا مردم در اقصی نقاط کشور از این نعمت الهی بهره‌مند شوند. قیمت گاز در ایران نسبت به سایر دنیا بسیار ناچیز است. بر همین اساس، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر جهاد تببین تاکید می‌کنند تا مردم از حجم خدمات ارایه شده و سرمایه گذاری‌های انجام شده مطلع شوند.
همچنین یکی از افتخارات شرکت ملی گاز ایران حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مخترعین و مبتکرین کشور است و از آثار ارزشمند این حمایت‌ها این است که امروز حدود ۹۸ درصد از کالا‌های مورد نیاز صنعت گاز از تولیدات داخلی تامین می‌شود.