سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ همت سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق دولت سیزدهم
سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ همت سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق دولت سیزدهم
وزیر نیرو به رشد ۲۳ برابری تأسیسات آب و برق نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ۱۲۰۰ همت سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق در دولت سیزدهم انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  علی‌اکبر محرابیان ،در جشن پیروزی انقلاب اسلامی وزارت نیرو با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو و صنعت آب و برق کشور، اظهار داشت: انقلاب اسلامی الگو و الهام‌بخش همه آزادگان جهان بوده است و برکات فراوانی برای کشور در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فناوری، اقتصاد، فرهنگ داشته است.

وی ادامه داد: اگر وضعیت امروز را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، از سال ۵۷ تاکنون درحالی‌که جمیعت کشور چیزی حدود ۲.۳ برابر شده است، اما متوسط پیشرفت تأسیسات آب و برق نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۲۳ برابر و نسبت به میزان رشد جمعیت کشور نیز بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

وزیر نیرو ضمن اشاره به برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی هنگام رأی اعتماد خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری انجام شده برای طرح‌های اولویت‌دار در مجموع برای صنعت برق ۷۵۷ همت، برای صنعت آب و فاضلاب ۱۰۵ همت و برای صنعت آب نیز ۳۶۲ همت بود که در مجموع به بیش از ۱۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

محرابیان گفت: مجموع پروژه‌های بهره‌برداری شده تا کنون به ۴۰۰ همت می‌رسد و نیز پروژه‌هایی که باید تا پایان عملکرد دولت تکمیل شود نیز ۸۲۰ همت است.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری صورت‌گرفته در بخش آبرسانی ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و تاکنون ۵۶ پروژه با ظرفیت ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب در سال تکمیل شده است و عملکرد این بخش از برنامه چهارساله ۱۸۰ درصد بوده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پروژه‌های برنامه‌ریزی شده که تا پایان این دوره تکمیل می‌شود، این عدد را به ۲۱۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رساند که نسبت به برنامه ارائه شده ۳۰۰ درصد رشد خواهد داشت.

محرابیان در باره سدسازی نیز گفت: برنامه ارائه شده به مجلس تأمین ۵.۴ میلیارد مترمکعب برای ۲۹ مخزن بود که تاکنون ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت نیز به عدد ۵۵ سد با حجم ۸ میلیارد مترمکعب خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در بخش آبیاری و زهکشی ۱۲۵ هزار هکتار برنامه‌ریزی شد که تا کنون ۱۸ هزار و ۴۰۰ هکتار آب‌اندازی شده و ۲۱ درصد از برنامه به بهره‌برداری رسیده؛ اما با اعتبار خوب تخصیص‌یافته برای این پروژه نیز پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور ۱۴۰۳ همه این طرح‌ها باید تکمیل شود و ۱۴۵ هزار هکتار باید محقق شود که عمدتاً در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کرمانشاه، خوزستان و بخشی نیز در دیگر استان‌ها بوده است.