خودباوری، مهمترین دستاورد انقلاب برای صنعت برق
خودباوری، مهمترین دستاورد انقلاب برای صنعت برق
بدون تردید صنعت برق را باید یکی از پرافتخارترین صنایع کشور قلمداد کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و توسعه، رکوردهای زیادی را در سطح جهان جابه جا کرده و از یک صنعت وابسته به یک صنعت مستقل و متکی بر توانمندی متخصصان خود تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همه نگاهها به خارجی ها بود، نگاه خودباورانه ای پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت؛ در حقیقت یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب همین ایجاد نگاه خودباوری بود که موجب شد خودمان را باور کنیم، خودمان برق را تولید کنیم، خود به پرورش متخصصان همت گماریم و شرکتهای داخلی تولیدات مورد نیازمان را تامین کنند. در این راه اقدامات بسیار خوبی طی این سالها در کشور انجام شده که خودکفایی ٩٨ درصدی در ساخت تجهیزات را به دنبال داشته است.

انقلاب اسلامی خودباوری در ما ایجاد کرد تا امروز همه اقشار جامعه در شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای دوردست از روشنایی برق برخوردار باشند که همه این تحولات پس از انقلاب در صنعت برق اتفاق افتاده است.

پس از انقلاب، دانش آموختگان خوبی با تخصصهای مختلف از دانشگاهها فارغ التحصیل شدند و کارها را در صنعت برق به دست گرفتند. در حوزه تولید، انتقال و توزیع در صنعت برق بعد از به کارگیری دانش آموختگان خوب کشور، حرکت رو به رشد شروع شد.

انقلاب هنوز نوپا بود که استکبار جهانی جنگی هشت ساله را به ملت ایران تحمیل کرد که موجب شد تا کشور شرایط سختی را سپری کند. بمبارانهای متعدد آسیبهای جدی به تاسیسات صنعت برق کشور وارد کرد، این دوران سخت در عین حال سازنده بود. به عنوان مثال در دوران جنگ تحمیلی پست 400 کیلوولت تیران در برق منطقه ای اصفهان به صورت کامل بمباران و تخریب شد، همکاران صنعت برق در آن زمان در یک بازه زمانی کوتاه، پست را بازسازی و به مدار آوردند، چنین تحولاتی در شروع تحویل گرفتن صنعت برق از خارجیها اتفاق می افتاد و سبب ایجاد این خودباوری شد که در حوزه های مختلف می توانیم حرکتهای روبه رشدی داشته باشیم.

پس از جنگ تحمیلی، در جهت صنعتی تر شدن بیشتر کشور، گامهای خودکفایی در ابعاد مختلف برداشته شد و صنعت برق از حالت یک بار مصرفی خارج و به سوی خودکفایی در همه ابعاد حرکت کرد، تا جایی که با نگاه تحولی در برنامه های کلان کشور، تلاشهایی شکل گرفت تا در حوزه تولید، انتقال و توزیع رشد خیلی خوبی رقم خورده و حرکت به سمت خودکفایی ادامه پیدا کند.

پس از جنگ تحمیلی نیز تحریمهای ظالمانه اتفاق افتاد، اما به لطف خدا و برنامه ریزیهایی که در کشور انجام شد به سمتی حرکت کردیم که اکنون می توانیم بگوییم بیش از ٩٨ درصد تجهیزات متخصصان مورد نیاز صنعت برق، داخلی هستند و تولیدات در داخل کشور انجام می شود.

اکنون به نقطه ای رسیدیم که می توانیم بگوییم بیش از ٩٨ درصد تجهیزات صنعت برق، تولید داخل است و متخصصان موردنیاز این صنعت 100 درصد از نیروهای داخلی هستند. در بخش توزیع نیز 100 درصد تجهیزات مصرفی و متخصصان مورد نیاز داخلی هستند.

در آغاز انقلاب کل ظرفیت نامی تولید نیروگاههای کشور ٧ هزار مگاوات بود که این ظرفیت اکنون به بیش از ٩٢ هزار مگاوات رسیده که ایران را در میان 20 کشور برتر در این زمینه قرار داده است.

شاخصهایی برای صنعت برق در جهان تعریف شده که یکی از آنها، تامین برق برای همه اقشار است، به یقین می توان گفت که ایران در صدر این شاخص قرار دارد، زیرا 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار ما از نعمت برق برخوردار هستند و برخی از روستاهایی که زیر 10 خانوار سکنه دارند و به آنها برق رسانی نشده است، روستاهای فصلی محسوب می شوند، بنابراین به طور کلی می توان گفت بیش از ٩٩ درصد اقشار جامعه از نعمت برق برخوردار هستند.

در موضوع تامین برق پایدار نیز حرکت خوبی در کشور رقم خورده است، ناپایداریهایی که بعضا در کشور اتفاق می افتاد، روز به روز کاهش یافته و امروز به نقطه ای رسیده ایم که در برخی از استانها در زمینه تامین برق پایدار و دستیابی به حداقل خاموشی به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم.

همچنین در بخش توزیع در صنعت برق به سمت هوشمندسازی شبکه پیش رفته و در واقع به این سمت حرکت می کنیم که با استفاده از ابزارها و امکاناتی که در اختیار داریم برق پایدار را برای همه مشترکان تامین کنیم.

همه مشترکان کشاورزی ما هوشمند شده و قابلیت قطع از راه دور آنها فراهم شده است. هم اکنون به سمتی حرکت می کنیم که بتوانیم این اطلاعات را به صورت برخط در اختیار مصرف کننده برق نیز قرار دهیم.

وقتی خودمان را در بخش توزیع با کشورهای دنیا در زمینه شاخصهایی که تعریف شده مقایسه می کنیم می بینیم در شاخصها و بخش های مختلف همانند میزان خاموشی به ازای هر مشترک، هوشمندسازی و اتوماسیون، حرکتهای خوبی اتفاق افتاده و کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است.

* حمیدرضا پیرپیران- معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر