نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی به بهره‌برداری رسید
نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی به بهره‌برداری رسید
فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در مراسم بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی، اظهار داشت: دولت سیزدهم در تلاش است بتواند هر چه بیشتر موانع تولید را رفع کند که از جمله آن توسعه زیرساخت‌هایی همچون تسهیل در ایجاد نیروگاه تولید برق است.

وزیر صمت با بیان اینکه “باید هر چه سریعتر سرمایه‌گذاری برای ادامه فازهای این پروژه در نظر گرفته شود”، گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی می‌تواند کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌های صنعت کشور باشد.

وی افزود: این طرح از سال 1401 آغاز و در بهمن ماه 1402 در فاز یک با سرمایه گذاری 234.5 میلیون یورو و اشتغال مستقیم 150 نفر به اتمام رسید.

حمید رجب‌پور، مدیرعامل آلومینیوم المهدی با توجه به اینکه این استان میزبان صنایع انرژی بر است و برق بسیار اهمیت دارد، گفت: این نیروگاه سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است که جمعاً 546 مگاوات است که امروز فاز نخست بخش گاز آن با حضور وزیر محترم صمت بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: این اولین توربین بخش گاز نیروگاه است که ظرفیت آن 183 مگاوات است و انشالله فاز دوم گاز تا پایان سال 1403 و توربین بخار 180 مگاواتی آن در فاز آخر بهره‌برداری می‌شود.

رجب پور با بیان اینکه “اگر بخواهم تعبیر درستی از این نیروگاه داشته باشم باید بگویم که این نیروگاه یک منجی انرژی برای این استان خواهد بود”، گفت: بحث برق در استان هرمزگان یکی از مباحث اصلی  است و این نیروگاه کمک بزرگی به رشد و توسعه صنایع فولادی در این استان خواهد بود، این نیروگاه  علاوه بر آنکه نیاز خود کارخانه المهدی را مرتفع می‌کند، می‌تواند در تامین نیاز کمبود برق استان در پیک بار  نیز نقش بسیارمهمی داشته باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های شاخص این نیروگاه  آن  است که تمامی تجهیزات از جمله  توربین و ژنراتور و سایر اجزاء نیروگاه  همگی توسط  شرکت های گروه مپنا ساخته شده است.