قطار بی توقف توسعه آریاساسول
قطار بی توقف توسعه آریاساسول
تحقق رشد تولید و دستیابی به فروش و سودآوری پایدار به سطح رضایت و دلبستگی و تعهد کارکنان به سازمان باز می‌گردد، بر این اساس مقوله سرمایه‌های انسانی و توجه به سطح رفاه آنان از عوامل کلیدی و ارزش‌های نهادینه شده در ساختار سازمانی شرکت پلیمر آریاساسول است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، رشد درآمدها، استمرار تولید و حفظ و ارتقا سطح کیفی و کمی محصولات هر شرکت منطبق با نیاز بازار، از مسیر توسعه و تعریف طرح‌ها و برنامه‌های جدید می‌گذرد و شرکت پلیمر آریاساسول با درک این موضوع و دستیابی به چشم‌انداز مورد نظرش مبتنی بر نوآوری و ایجاد افق‌های جدید اجرای پروژه‌های MD/HD جدید با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن (به‌منظور افزایش تولید و سودآوری)، احداث کوره دهم واحد الفین (در جهت پایداری و بالابردن قابلیت اطمینان در تولید) و جداسازی +C3 (با هدف ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید با احداث پالایشگاه پایین‌دستی) را در دستور کار قرار داده است.

تحقق رشد تولید و دستیابی به فروش و سودآوری پایدار به سطح رضایت و دلبستگی و تعهد کارکنان به سازمان باز می‌گردد، بر این اساس مقوله سرمایه‌های انسانی و توجه به سطح رفاه آنان از عوامل کلیدی و ارزش‌های نهادینه شده در ساختار سازمانی شرکت پلیمر آریاساسول است.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر یک سری پروژه‌های عمرانی دیگر نیز مانند احداث جاده دسترسی به درب شرقی (به‌منظور تسهیل در حمل‌ونقل برای بارگیری تولیدات مجتمع)، احداث انبار در خارج از مجتمع (به‌منظور تسهیل و افزایش ظرفیت انبارداری) و احداث سالن ورزشی روستای هاله (در راستای انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی) در حیطه وظایف بخش طرح‌های توسعه قرار گرفته است.

باید توجه داشت که همگی این پروژه‌ها با استعانت از خداوند متعال و در سایه همدلی، همیاری و کار تیمی در واحدهای مختلف بخش طرح‌های توسعه و همچنین ارتباط صمیمی در محیطی کاملا دوستانه با همراهی همکاران مجتمع و مدیران ارشد شرکت در حال انجام است که گزارش‌های این پروژه‌ها به تفسیر در این شماره و شماره‌های آتی ماهنامه نوید آریا منتشر خواهد شد.

گزارش میدانی از روند اجرای پروژه جاده دسترسی به درب شرقی آریاساسول جاده‌ای به توان تولید

اگر در عسلویه حوالی میدان پتروشیمی، گذرتان به جاده خاکی در حال احداثی افتاد که نفرات زیادی در آن مشغول فعالیت هستند، با دقتی بیشتر می‌توانید اسم و رسم آریاساسول را در آن بیابید. وقتی به طول و عرض این جاده در حال احداث دقت کنید، در قسمت غرب آن آرم شرکت آریاساسول پیداست که در قسمت شرقی جاده واقع شده است. پروژه «احداث جاده دسترسی به درب شرقی شرکت پلیمر آریاساسول» به مسافت حدود 800 متر به‌عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای آریاساسول در بخش سیویل در حال اجراست.

وقتی تلاش و فعالیت در حال انجام از سطح مدیر پروژه تا پیمانکار و‌ نیروهای فعال در آن را می‌بینیم متوجه می‌شویم، اجرای این پروژه فراتر از یک جاده معمولی است و تمام عوامل برای نهایی شدن آن با ریسک‌ها و سختی‌های زیادی همراه هستند.

به همراه «مسعود سیار»، مدیر پروژه احداث جاده و تأسیسات درب شرقی شرکت آریاساسول به محل جاده در حال احداث می‌رویم، فعالیت در آن با قوت در حال انجام است. جاده دسترسی به درب شرقی آریاساسول دقیقا از ضلع جنوبی میدان پتروشیمی شروع می‌شود و در منتهی‌الیه ضلع جنوب غربی مجتمع آریاساسول وارد مجتمع می‌شود.

سیار در حین بازدید از پروژه اهداف آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه تمام ترانزیت شرکت آریاساسول در حال حاضر از یک مسیر انجام می‌شود، از این رو مسیر جایگزین و یا همزمان هم در نظرگرفته شده و در حال اجراست.

او در بیان اهداف پروژه احداث جاده و تأسیسات درب شرقی شرکت پلیمر آریاساسول به مواردی همچون افزایش و تنوع ظرفیت ترانزیت برای ارسال محصولات اشاره می‌کند.

سیار، یادآوری می‌کند: با توجه به افزایش و تنوع تولید محصولات شرکت آریاساسول، در حال حاضر یک درب پاسخگوی نیازها نیست و برای سهولت و تسریع در کارها، جاده دیگری هم برنامه‌ریزی شده است.

صف کارکنان در حال کار

در بازدید از این پروژه صف کارکنان فعال در قسمتی از جاده که گفته می‌شود تأسیسات سایر شرکت‌ها وجود دارد، دیده می‌شود.
به گفته سیار، این عملیات معمولا در جاده‌سازی با ماشین آلات انجام می‌شود، در همین بخش از پروژه، با توجه به اینکه کابل 20 کیلو ولتی پتروشیمی پردیس عبور کرده است و به ما اجازه ندادند با ماشین آلات کار کنیم. این عملیات را با نیروی کارگری انجام می‌دهیم.

در محدوده پروژه تجهیزات مختلفی از جرثقیل برای حمل‌و‌نقل، بیل مکانیکی برای عملیاتی که مجوز استفاده از آن داده شده است، به چشم می‌خورد.
افزون بر آن، پیمانکار در مرحله تجهیز بوده و قرار است ماشین آلاتی همچون گریدر، فینیشر، کامیون، لودر و … اضافه شود.

اشتغال‌زایی رو به افزایش

از سیار درباره میزان اشتغال‌زایی در پروژه احداث جاده و تأسیسات درب شرقی شرکت آریاساسول سؤال می‌کنم که می‌گوید: در حال حاضر 30 نیرو در پروژه فعال و نیروهای غیرمستقیم در ارتباط با پروژه، بیش از 20 نفر هستند.

ادامه جاده را با ماشین به سمت پایین می‌رویم، دریا در مقابل قرار دارد و به درب شرقی آریاساسول هم نزدیک‌تر است. قبل از دریا آبگیر پتروشیمی پردیس وجود دارد که تعدادی از تأسیسات به‌دلیل آبگیر از آنجا عبور می‌کند. مثل خط آب دریا به نام سی‌واتر ( 2 خط 100 اینچ است).

حساسیت کار و حضور نیروهای ایمنی

سیار در ارتباط با حساسیت و سختی‌های کار می‌گوید: با توجه به اینکه هیچ نقشه‌ای از لوله‌های زیرزمین در اختیار ما نیست، باید تمامی فعالیت‌ها با کارگر و نیروی دست انجام شود تا به لوله‌ها آسیبی نرسد.

به گفته وی قبلا تشخیص دادند یک لوله‌ای دو متر و نیم زیر زمین است اما وقتی کارگرها زمین را کندند، مشخص شد شش متر و نیم زیر زمین است. اساسا هیچ نقشه‌ای در منطقه از تأسیسات زیر زمین وجود ندارد و تنها به‌صورت نامنظم نقشه‌هایی با اطلاعات بعضا اشتباه وجود دارد.

سیار با بیان اینکه برای مشخص شدن تأسیسات زیر زمین نظیر لوله‌ها، اجازه استفاده از ماشین داده نشد و کارگران شش‌ونیم متر در گرمای شدید تابستان این فعالیت را به‌صورت دستی انجام دادند، می‌گوید: لوله‌های موجود در زیرزمین بسیار حساس و حیاتی هستند و به‌همین دلیل موضوعات HSE از اهمیت بالاتری برخوردار است و با توجه به همین حساسیت، نمایندگان ایمنی شرکت، مشاور، کارفرما به شکل 24 ساعته در محل پروژه حضور دارند که می‌توان آنها را با کلاه‌های زرد رنگ در حوالی پروژه مشاهده کرد.

ضرورت ایجاد جاده دسترسی شرقی چه بود؟

سیروس توسلی، کارشناس سیویل شرکت پلیمر آریاساسول که در محل پروژه حضور دارد، توضیحات بیشتری از اهداف و موقعیت آن ارائه می‌دهد. او ابتدا به قابلیت‌های موجود عبور و مرور در این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر سه درب ورود و خروج در ضلع غربی مجموعه، مشترک با دسترسی به خیابان بین پتروشیمی جم در غرب و شرکت پلیمر آریاساسول در شرق وجود دارد (یک درب عبوری پرسنل و یک درب جهت تردد پرسنل و خودروهای باری و یک درب با دسترسی مستقیم به بندر پتروشیمی جهت تردد خودروهای باری).

به گفته وی هرچند مدیریت شرکت پلیمر آریاساسول اقداماتی در خصوص نظم بخشی و هدایت جریان‌های ترافیکی مختلف، همچون سرویس‌های کارکنان، خودروهای شخصی و کامیون‌های ورودی به مجموعه، همچنین فرآیندهای مربوط به تخلیه و بارگیری داشته است، اما مسائل مختلف و پیش‌بینی برنامه‌های توسعه‌ای آتی پلنت، منجر به اتخاذ این تصمیم شده است.

توسلی با اشاره به اینکه در شرایط موجود تمامی عملیات ترانزیت محصولات و کالای شرکت‌های پتروشیمی جم، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی مهر، واحد استایرن مونومر پتروشیمی پارس و مجتمع پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به‌طور مشترک از یک کریدور که در ضلع غربی مجتمع پلیمر آریاساسول قرار دارد، انجام می‌شود، می‌گوید: به‌دلیل پیش‌بینی نشدن پارکینگ کافی برای خودروهای شخصی کارکنان، مراجعین و میهمانان هر سه شرکت پلیمر آریاساسول، جم و پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، بخش قابل‌توجهی از حاشیه دو طرف خیابان به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.

او تصریح می‌کند: ایجاد تراکم ترافیک در معبر غربی آریاساسول به‌واسطه حجم زیاد تردد و بارگیری این پلنت و فراتر از آن تردد قابل‌توجه پتروشیمی جم، یکی از مسائل و معضلات جاری هر دو مجموعه بوده است. ترکیب ترافیک وسایل نقلیه سنگین، خودروی شخصی و سرویس‌های هر دو پلنت، در ساعات مختلف شبانه‌روز و صف ورود به محدوده بندری و اسکله در جنوب این معبر، افزون بر ایجاد وقفه و تأخیر در جریان تردد، ایمنی این معبر را نیز به مخاطره انداخته است.

توسلی ادامه می‌دهد‌: تقاضای پارک حاشیه‌ای بالا در دو طرف معبر و به تبع آن مانورهای ورود و خروج به موقعیت پارک، همچنین دسترسی سرویس‌های دو مجتمع، ضرورت ساماندهی ترافیکی این معبر را دوچندان می‌کند. از این رو پیشنهاد انتقال درب کالا به ضلع شرقی آریاساسول با هدف ساماندهی به وضعیت کنونی تردد در این معبر، تفکیک ترکیب ترافیکی خودروهای سنگین باری از خودروهای مسافری سبک و سرویس‌ها و همچنین پاسخگویی به افزایش تقاضای آتی مجموعه از اهداف اصلی این طرح است.

او با بیان اینکه با بروز نوسان جدی در صادرات محصول +C3 این شرکت توسط کشتی از طریق بندر پتروشیمی، خط مشی حفظ پایداری تولید و جلوگیری از فلرینگ این محصول، ایجاب می‌کرد که فروش زمینی و با تراک +C3 در دستور کار قرار گیرد، می‌گوید: در نتیجه آن، هم‌اکنون روزانه حداقل ٨ تراک LPG برای بارگیری به مجتمع تردد می‌کنند که این امر علاوه بر افزایش بار ترافیکی کریدور ذکر شده به سبب ملاحظات ایمنی حمل +C3 ریسک مسیر را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

توسلی با تأکید بر اینکه به واسطه قرار گرفتن ایستگاه بارگیری +C3 در شرقی‌ترین نقطه مجتمع، عبور و مرور مستمر تانکرهای حمل آن از داخل مجتمع، مخاطرات فراوانی را به‌همراه دارد، می‌گوید: از این رو به‌منظور مدیریت ترافیک کریدور غربی مجتمع، کاهش ازدحام و شلوغی و سهولت تخلیه کارکنان در شرایط اضطراری از یکسو و جداسازی مسیر ترانزیتی و حمل محصولات گاز مایع شرکت و عدم طی مسیر تانکرهای خطرناک حامل +C3 از عرض مجتمع طی روز و ضرورت وجود درب تخلیه اضطراری از مسیری به غیر از کریدور غربی، احداث درب شرقی این مجتمع از هر حیث اجتناب‌ناپذیر و ضروری به‌نظر می رسید.

به گفته توسلی، افزون بر موارد یادشده، براساس طرح توسعه آتی در نظر گرفته شده برای بندر پتروشیمی، این بندر تنها برای صادرات میعانات گازی فعال بوده و دیگر امکان صادرات محصولات جامد از آن فراهم نخواهد بود، براین اساس آریاساسول ناچار به ارسال تمامی محصولات از طریق اسکله خدماتی پارس خواهد بود. این مسئله احداث درب شرقی و خروج تمامی محصولات از آن را با هدف کاهش تردد وسایل نقلیه سنگین و بهبود ترکیب ترافیکی در معبر غربی و همچنین سایر معابر درگیر تا میدان پتروشیمی، بیش از پیش ضروری می‌کند.

توضیحات پیمانکار در خصوص روند اجرای پروژه

هامون خانعلی قادیکلایی، سرپرست کارگاه پروژه احداث جاده و تأسیسات درب شرقی شرکت پلیمر آریاساسول هم با همراهی تیم خبری ماهنامه نویدآریا، به توضیحات کاملی از عملکرد مجموعه خود در این بخش می‌پردازد.

به گفته وی مشخصات پروژه شامل تخریب، خاکبرداری، خاکریزی، زیرسازی، روسازی و آسفالت، ساخت و کارگذاری قطعات بتنی پیش ساخته محافظتی موجود در مسیر پروژه از جمله خط آب کولینگ پردیس، خط 30 اینچ گاز منطقه دهم، خطوط فیبر نوری، خط آب شرب، SWR شرکت آریاساسول و خط برق آبگیر پتروشیمی پردیس است.

او بخش دیگری از شرح وظایف خود در این پروژه را اجرای جدول‌کاری به‌همراه ساخت انواع آب‌رو جهت هدایت آب‌های سطحی، احداث و کارگذاری روشنایی‌های خیابانی در طول مسیر جاده، اجرای پیاده‌رو، کف‌پوش بتنی، نصب گاردریل‌های محافظتی، اجرای فضای سبز حاشیه شرقی مسیر پروژه، نصب و اجرای علائم راهنمایی و رانندگی به‌همراه خط کشی مسیر جاده، نصب و کارگذاری مسدودکننده عرض قسمت ورودی شرقی، احداث اتاق حراست با تمامی تجهیزات حفاظتی در قسمت ورودی شرقی عنوان می‌کند.

خانعلی قادیکلایی، این پروژه را اولین کریدور خط دهم گازی میدان پارس جنوبی می‌داند و می‌گوید: از این رو تأسیسات این مسیر خیلی زیاد است و ما با مشکل تأسیسات حساس مواجه هستیم. با اتمام این پروژه شرکت پلیمر آریاساسول در استفاده از این جاده مقدم بر تمامی شرکت‌ها خواهد بود.

خانعلی، در ادامه به مغایرت در نقشه‌های ارایه شده از سوی شرکت‌ها اشاره کرده و توضیح می‌دهد: برخی از عملیات‌هایی که در نقشه‌ها پیش‌بینی شده بود، در عمل با شرایط موجود مغایرت داشته که باعث تغییرات اساسی در نقشه‌های اجرایی شده و همین امر تأخیر در برنامه زمانبندی را به همراه داشته است.

به گفته او، براساس هماهنگی‌های انجام شده با عوامل فنی و مهندسی پتروشیمی مبین و با توجه به سابقه همکاری پیمانکار با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌منظور هماهنگی در خصوص حفاری‌ها و عملیات اجرایی، مشکلات یادشده در حال رفع شدن است.

مسعود سیار، مدیر پروژه احداث جاده و تأسیسات درب شرقی شرکت آریاساسول اعلام می‌کند که بر اساس برنامه زمانبندی این پروژه تمامی سعی بر آن است در صورتی‌که با موارد پیش‌بینی نشده مواجه نشویم تا پایان شهریور 1403 به انجام برسد، با این وجود پیمانکار پروژه معتقد است با تمهیدات انجام شده زودتر از شهریور سال آینده شاهد اتمام پروژه خواهیم بود.

ورزشگاهی برای اهالی هاله

موضوع توانمندسازی جامعه پیرامونی یکی از سرفصل‌های مهم سیاست‌گذاری اجتماعی آریاساسول است. این شرکت در تلاش است از طریق توسعه محیط‌های اجتماعی – ورزشی، دسترسی جامعه محلی را به امکانات ورزشی ارتقا دهد. شرکت پلیمر آریاساسول در حوزه مسئولیت اجتماعی، طرح‌های توسعه‌ای متعددی را با محوریت توجه به مردم بومی منطقه دارد که پروژه احداث ورزشگاه هاله از جمله این طرح‌هاست.

برای بازدید از این پروژه بعد از گذر از نایبند به روستای هاله می‌رسیم. روستایی که از منازل ویلایی تا آجری در آن به چشم می‌خورد و نقطه پایانی آن را می‌توان سمت دریا دانست. این ورزشگاه در داخل روستای هاله در حال ساخت است.

به گفته کسری جعفری، مدیر پروژه ورزشگاه هاله، ورزشگاهی در این حد و امکانات در روستای هاله وجود ندارد و پروژه آریاساسول اولین ساختمان با کاربری ورزشی در این محدوده به‌شمار می‌رود.

همسو با برنامه‌های آریاساسول در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، تصمیم به احداث یک سالن ورزشی به متراژ 2 هزار مترمربع در روستای هاله گرفته شد که پیش‌بینی می‌شود سال آینده به بهره‌برداری برسد.

جعفری این پروژه را مشتمل بر سالن ورزشی سرپوشیده، ساختمان‌های رختکن برای تیم‌های ورزشی، ساختمان اداری، اتاق نگهبانی، پارکینگ‌های محوطه و…است.

در محدوده اجرای پروژه، اسکلت‌بندی ساختمانی بزرگ که قرار است حال و هوای ورزشی را به میان جوانان این روستا بیاورد، خودنمایی می‌کند.
مجدالدین رحیمی، ناظر سیویل پروژه‌های اجرایی در روستای هاله در شرکت پلیمر آریاساسول نیز در خصوص روند اجرای این پروژه می‌گوید: عملیات اجرایی اسکلت فلزی مجموعه ورزشی هاله تقریبا انجام شده است. زمین حدود 2 هزار و ۱۰۰ مترمربع عرصه، 700 مترمربع سوله در کنار آن ساختمان مستقل بخش اداری، نگهبانی و تأسیسات از دیگر بخش‌ها به‌شمار می‌رود که طبق زمانبندی در حال انجام است.

به گفته او، شرکت پلیمر آریاساسول افزون بر این اقدام در روستای هاله فعالیت‌های دیگری همچون کمک‌های انسان‌دوستانه، تجهیزات پاکسازی ساحل، آهوی جبیر را در حال انجام دارد.