جزئیات روند صعودی احداث و توسعه شبکه برق ایران در سال ۱۴۰۱
جزئیات روند صعودی احداث و توسعه شبکه برق ایران در سال ۱۴۰۱
افزایش ظرفیت هوایی و زمینی شبکه فشار متوسط و ضعیف برق از جمله فعالیت‌ها و خدمات مهمی است که در این بخش از صنعت برق به صورت سالانه انجام می‌شود و نقش مهمی در توسعه پوشش جغرافیایی برق در نقاط مختلف کشور دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از بخش‌های بسیار مهم در صنعت برق که به نوعی رابط میان این صنعت با مشترکان است، باید به بخش توزیع نیروی برق اشاره کرد؛ بخش مهمی که نقشی چند سویه بر عهده آن است و از جمله آن باید به خدمت‌رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان، تامین انرژی به عنوان یک کالای اقتصادی و ایفای نقش فنی برای نگهداری، راهبری و توسعه شبکه‌های توزیع اشاره کرد.
از دیگر وظایفی که بر عهده بخش توزیع صنعت برق کشور است، می‌توان به حفظ ارتباط و هماهنگی با بخش‌های بالادست صنعت برق به طوری که موجبات ادامه فرایند تولید و عرضه برق حاصل و راه توسعه این صنعت هموار شود، اشاره کرد.
بر اساس آمار و ارقام موجود در سال گذشته طول شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی احداث شده به ترتیب ۷۴۵۷ کیلومتر و ۵۹۵ کیلومتر بوده است که سبب شده تا طول شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۴۳۵ هزارو ۹۸۲ کیلومتر و ۲۱هزار۳۳۱ کیلومتر برسد که نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۷ درصد و ۲.۹ درصد افزایش داشته است.
همچنین در این سال طول شبکه فشار ضعیف هوایی و زمینی احداث شده به ترتیب ۵۹۵۵ کیلومتر و ۱۰۵۳ کیلومتر بود که سبب شد تا طول شبکه فشار ضعیف هوایی و زمینی موجود تا پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۳۲۹هزارو ۳۸۵ کیلومتر و ۵۴ هزارو۵۳۵ کیلومتر برسد که نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد و ۲ افزایش را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش تعداد ترانسفورماتور‌های هوایی و زمینی موجود در پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۷۸۳هزارو ۷۳۰ و ۴۳هزارو ۲۴۷ دستگاه با ظرفیت معادل ۱۰۸هزارو ۳۶۵ و ۳۱هزارو ۵۶۷ مگاولت آمپر رسید که این ارقام نیز بیانگر این است که تعداد کل ترانسفورماتور‌ها و ظرفیت آن‌ها نسبت به سال قبل به ترتیب ۳.۵ و ۳.۱ درصد افزایش داشته است.