۱۵هزار میلیارد تومان یارانه برق در جیب پرمصرف‌ها
۱۵هزار میلیارد تومان یارانه برق در جیب پرمصرف‌ها
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: مشترکان خانگی‌ که بیش از ۶۰۰ کیلووات مصرف برق دارند گرچه باید تعرفه برقشان غیریارانه‌ای محاسبه شود، اما سالانه مبلغی حدود ۱۵هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مشترکان پرمصرف خانگی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند، باید از 3 سال گذشته یارانه برق آن‌ها حذف می‌شد، اما طبق اعلام شرکت توانیر این دسته از مشترکان سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان یارانه برق می‌گیرند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: قیمت تبدیل سوخت و انتقال هر کیلووات‌ساعت برق اگر سوخت نیروگاه‌ها یارانه‌ای باشد، 400 تومان و اگر سوخت یارانه‌ای نباشد، 3 هزار تومان تمام می‌شود.

جغرافیای مصرف برق ایران در بخش مشترکان خانگی، به‌طور کلی به دو منطقه معتدل و گرمسیر تقسیم می‌شود؛ الگوی مصرف برق در مناطق معتدل 300 کیلووات و در مناطق گرمسیری 3000 کیلووات ساعت در ماه است.

80 درصد مشترکان بخش خانگی براساس اعلام سخنگوی صنعت برق، مصرفی پایین‌تر از  الگو یعنی کمتر از 300 کیلووات‌ساعت دارند و به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق فقط 100 تومان پرداخت می‌کنند.

20 درصد باقی‌مانده مشترکانی هم که بالاتر از الگو قرار دارند از سال 1400 به بعد و بر اساس قوانین بودجه، باید تعرفه برق آن‌ها به‌صورت پلکانی افزایش یابد و به قیمت آزاد تولید برق برسد.

مصطفی رجبی مشهدی در خصوص چگونگی محاسبه تعرفه برق این 20 درصد می‌گوید: مشترکانی که بین 300 تا 450 کیلووات‌ساعت مصرف برق دارند به‌ازای هر کیلووات یک‌هزار و 100 تومان و کسانی که تا دو برابر الگو مصرف می‌کنند به‌ازای هر کیلووات، هزار و 500 تومان، یعنی فقط مبلغی معادل نیمی از قیمت غیریارانه‌ای تولید برق را می‌پردازند.

به‌گفته وی، مشترکان خانگی‌ هم که بیش از 600 کیلووات مصرف برق دارند گرچه باید تعرفه برقشان غیریارانه‌ای محاسبه شود، اما سالانه مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند، این مشترکان تقریباً 15 برابر یک مشترک عادی برق مصرف می‌کنند.

وزارت نیرو می‌گوید: اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم باید کل برق مصرفی این دسته از مشترکان را به‌صورت غیریارانه‌ای دریافت کنیم اما در این دو سال گذشته که در قانون به آن تأکید شده است، سیاست وزارت نیرو رعایت حال مشترکان و استفاده از روش‌های تشویقی برای کاهش مصرف آن‌ها بوده است تا پایین الگوی مصرف قرار بگیرند.