۷۳۲ مگاوات واحد نیروگاهی صنایع تا تابستان ۱۴۰۳ در مدار قرار می‌گیرد
۷۳۲ مگاوات واحد نیروگاهی صنایع تا تابستان ۱۴۰۳ در مدار قرار می‌گیرد
مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی از اتصال پنجمین واحد نیروگاهی صنایع به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به شبکه برق خبر داد و گفت: واحد دوم گازی مبارکه، واحدهای گازی ۱ و ۲ گل‌گهر سیرجان و واحدهای گازی ۱ و ۲ فولاد اردکان چادرملو با ظرفیت ۷۳۲ مگاوات در تابستان ۱۴۰۳ در مدار قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سید زمان حسینی افزود: در راستای احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات پس از اتمام عملیات اجرایی، نصب و راه‌اندازی با شبکه سنکرون شد.

وی با بیان اینکه فرایند احداث این نیروگاه اوایل سال گذشته آغاز شده بود، ادامه داد: با وارد مدار شدن نخستین واحد گازی نیروگاه آلومینیوم المهدی، ظرفیت نیروگاه‌های جدیدالاحداث صنایع که تاکنون با شبکه سراسری سنکرون شده، شامل دو واحد گازی نیروگاه سمنان و یک واحد گازی نیروگاه فولاد مبارکه و یک واحد گازی فولاد غرب آسیا جمعاً به میزان ۸۷۱ مگاوات است.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع خاطرنشان کرد: واحد دوم گازی فولاد مبارکه از نوع کلاس F به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در مرحله تست و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود در دهه مبارک فجر با شبکه سنکرون شود.

حسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر واحد دوم گازی مبارکه، واحدهای گازی ۱ و ۲ گل‌گهر سیرجان و واحدهای گازی ۱ و ۲ فولاد اردکان چادرملو هرکدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات جمعاً به ظرفیت ۷۳۲ مگاوات در تابستان ۱۴۰۳ در مدار قرار خواهند گرفت.

ششم مهرماه امسال هم وزیر نیرو در این‌ زمینه گفته بود: صنعت برق کشور در شروع کار دولت سیزدهم، با ناترازی قابل‌توجهی روبه‌رو بود که نتیجه آن خاموشی گسترده در همه بخش‌ها از جمله خانگی و صنعت به‌ویژه در تابستان سال ۱۴۰۰ بود.

وی خاطرنشان‌کرد: دولت سیزدهم به‌محض شروع به کار برنامه تحولی ویژه‌ای را برای جبران ناترازی در صنعت برق در سه محور توسعه نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف و ارتقای و توسعه شبکه برق اجرایی کرد.

وزیر نیرو درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای رفع ناترازی در صنعت برق در بخش توسعه نیروگاه‌ها سه برنامه جداگانه ارائه داد و گفت: برای این سه بخش هر کدام به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که ۱۰ هزار مگاوات بر عهده وزارت نیرو بود. تاکنون هفت هزار و ۳۰۰ مگاوات وارد مدار شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت از مرز ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی عبور کنیم.

محرابیان گفت: ۱۰ هزار مگاوات دیگر این برنامه نیز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بود که در حال حاضر عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات آن آغاز شده است.

وی بیان‌داشت: همچنین ۱۰ هزار مگاوات دیگر نیز تکلیف و الزام قانونی صنایع است که باتوجه‌به تاکیدات ویژه رئیس‌جمهور و همت صنایع در حال اجراست و تفاهم‌نامه‌ای به میزان ۱۴ هزار مگاوات ایجاد ظرفیت در بخش صنایع با وزارت صمت منعقد شده است.