کاهش حداقل ٥ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق خانگی با بهره‌گیری از ابزارهای نوین اطلاع رسانی
کاهش حداقل ٥ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق خانگی با بهره‌گیری از ابزارهای نوین اطلاع رسانی
مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به ضرورت استفاده از راهکارهای نوین در زمینه فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق گفت: استفاده از ابزارهای جدید اطلاع رسانی و راهکارهای نوین در این عرصه مانند بازاریابی دیجیتال و بازاریابی شبکه های اجتماعی باید در برنامه‌ها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آرش کردی در دوره آموزش تعالی مدیران عامل شرکتهای توزیع نیروی برق کشور، این گردهمایی را فرصتی مغتنم برای پیشبرد موضوعات مشترک مرتبط با صنعت توزیع برق عنوان کرد که از سوی معاونت هماهنگی توزیع توانیر به منظور هماهنگی، هم افزایی و به روز رسانی موضوعات تدبیر شده است.
وی همچنین بر لزوم ایجاد تغییر در فضای اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: در فضای فعلی نمی‌توان با اتکا به راهکارهای پیشین تاثیرگذار بود.
کردی خاطرنشان کرد: شرکت‌های صنعت برق باید این فضا را درک کرده و برای حرکت سریع و موثر در این محیط برنامه‌ریزی داشته باشند و آن را جزیی از فعالیت‌های آتی خود در نظر بگیرند که می تواند در عین سودآوری، به نوعی موجب بهبود عملکرد و نگرش‌ها شود.
به گفته وی، شرکت توانیر در نظر دارد با استفاده از ابزار و فناوری‌های دیجیتال و همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق حداقل ٥ میلیارد کیلوواتساعت مصرف برق خانگی را در ایام اوج بار تابستان  بر اساس تعداد مشترکان، میزان اوج بار منطقه، ضرایب استانی و سایر شاخص‌ها از طریق اقدامات فرهنگ‌سازی کاهش دهد.
کردی موضوع مدیریت مصرف برق طی دو سال اخیر را از سبک و اسلوب مشخصی برخوردار دانست که طی سال‌های ١٤٠١ و ١٤٠٢ با حداقل تبعات اجتماعی و سیاسی همراه بود و به کسب دانش و روشی انجامید که قابل ارزیابی است.
مدیرعامل توانیراقدامات انجام شده در رویت و کنترل پذیری مصارف کشاورزی را قابل تقدیر عنوان کرد و از کفایت اقدامات در بخشهای صنعتی، تجاری، عمومی، اداری خبر داد که هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد و برای بخش خانگی نیز با توجه به بالا بودن حساسیت این بخش و تنوع اقلیمی، فرهنگی و… کفایت لازم ایجاد نشده است.
کردی فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق را مستلزم آموزش و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود: در حالی که اقدامات فرهنگسازی و مدیریت مصرف باید از پایداری برخوردار باشد، این اقدامات در اغلب موارد تاثیر مقطعی و گذرا دارد.
کردی همچنین با اشاره به نقش لوازم اندازه گیری هوشمند در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدیریت مصرف ،ضرورت توسعه ساختارهای نرم افزاری در کنار توسعه سخت افزاری شبکه را مورد توجه قرارداد و بر اهمیت تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های صنعت برق تاکید کرد.
وی استفاده از روش‌های فرهنگی در این مسیر را متضمن بهره‌گیری از انواع مدل‌ها ذکر کرد که مبنای آن تشویقی و پاداش محور است و به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به اقدامات سخت افزاری و احداث نیروگاه و خطوط برای صنعت برق در پی خواهد داشت.