دومین نمایشگاه و کنفرانس «مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت از مسیر راهکارهای فناورانه و نوآورانه با حضور مقامات و مدیران ارشد صنعت نفت و با مشارکت گسترده فعالان و دست ‌اندرکاران این حوزه در پژوهشکده صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از  روابط‌ عمومی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سعید زرندی در حاشیه نمایشگاه پتروتک درباره برنامه‌های صنایع شیمیایی ایران در حوزه دانش‌بنیان اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز استفاده ظرفیت‌های موجود درتکمیل زنجیره ارزش تولیدات هلدینگ و سرمایه‌گذاری در ایده‌های ناب حوزه شیمی و پتروشیمی است. وی افزود: در این راستا پس از بررسی پارک‌های علم و فناوری کشور، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای اجرایی کردن این هدف، انتخاب و مجوز پذیرش در این شهرک دریافت شد. استقرار در این شهرک با توجه به همجواری دانشگاه صنعتی اصفهان و وجود شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان متعدد از یک سو و فاصله این شهرک تا مجتمع اصلی شرکت می‌تواند مسیر برنامه‌ریزی ما را کوتاه ‌تر کند. البته این مسئله به معنی استفاده نکردن از سایر ظرفیت‌های علم و فناوری موجود در کشور نیست و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با تاکید بر حمایت این هلدینگ از شرکت‌های دانش‌‌بنیان و فناور گفت: درگام اول مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌‌ها و توسعه فعالیت‌هایشان اختصاص داده‌ایم که امیدواریم این چرخه شروع شود. اگر این روند موفق باشد و بتوانیم راه را به خوبی ادامه دهیم؛ حتماً حرکتی به سمت توسعه خواهیم داشت. زرندی خاطرنشان کرد: پایه شکل‌گیری این شرکت‌ها با نگاه خطرپذیری است.  صنایع شیمیایی ایران نیز امیدوار است با سرمایه‌گذاری درحوزه‌های دانشی و پذیرش ریسک مناسب، بازده خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورد و ضمن کمک به توسعه دانش در صنعت شیمیایی و پتروشیمی، در توسعه کشور نیز نقش ایفا کند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تصریح کرد: این هلدینگ طی یک‌ سال گذشته در راستای بومی‌سازی تعدادی از قطعات مورد نیاز مجموعه، با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت ۱۴ قطعه را به قرارداد نهایی رسانده و بومی‌سازی 9 قطعه جدید را نیز در سال جاری دنبال می‌کند. همچنین با توجه به اهمیت بسیارزیاد این موضوع، واحد بومی‌سازی در این هلدینگ راه‌اندازی شد که وظیفه برقراری ارتباط قوی با مجموعه‌های دانشی را بر عهده دارد. نکته جالب اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی این تجهیزات و قطعات و انقعاد قرارداد پیشقدم شده‌اند.

زرندی با اشاره به تجربه موفق استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع شیمیایی ایران اظهار کرد: در ابتدای امر به علت اینکه محصولات شرکت صنایع شیمیایی ایران در یک فرآیند حساسی قراردارد و از اسید HF استفاده می‌کند، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌‌بنیان و فناور به جای واردات مورد سوال بود اما خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق به نتیجه رسیده و پس از نصب و استفاده از تجهیزات و قطعات فناورانه داخلی بازخورد بسیار مثبتی به دست آمده که اتفاق بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: در گام دوم طی یک‌سال گذشته با شرکت‌های متعددی تبادل‌نظر داشتیم و در حوزه کاتالیست‌ها و محصولات جدید مذاکراتی صورت گرفت. هدف‌ گذاری بر این است که ۴۰ محصول را در آینده به عرضه برسانیم. از این تعداد اکنون ۱۱ محصول در مرحله تولید آزمایشگاهی، دو محصول در مرحله تولید پایلوت و یک محصول (روغن ترانسفورماتور) وارد بازار شده که برای شرکت فرصت بسیار خوبی بود. مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران گفت: در همین راستا همکاران ما ضمن شناسایی نیازهای این هلدینگ با حضور در پارک‌های علم‌ و فناوری کشور و برگزاری جلسات متعدد با فعالان این عرصه، ظرفیت‌های موجود در این  پارک ها را شناسایی کردند.

زرندی خاطرنشان کرد: با شناسایی اولیه این ظرفیت‌ها می‌توانیم در بعضی از موضوعات تفاهمات و توافقاتی را داشته باشیم که بعضی از این موارد منجر به قرارداد می‌شود و بعضی از آنها نیز در فرآیند تکمیل این ارتباط هستند. طبق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده هدف این بود که تا سال ۱۴۰۵ تعداد 11 محصول شرکت در بازار به صورت انبوه به تولید برسد، اما به نظر می‌رسد که این اتفاق زودتر رخ خواهد داد؛ دوره پایلوت زودتر از موعد موردنظر سپری شده و اکنون شرکت‌های مختلف برای تکمیل این موضوع با ما همکاری می‌کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مرکز نوآوری هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران که در حال راه‌اندازی آن هستیم، به مرکزی حمایت‌گر برای کل حوزه شیمی و پتروشیمی تبدیل خواهد شد. در همین راستا ایده‌های کاملی برای کشور و توسعه‌ آن داریم و در تلاشیم تا از ظرفیت‌های نخبگان دانشگاهی و حتی مدارس نیز در اجرای آن‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در پایان گفت: ما برای رسیدن به این نقطه، تمام هاب‌های حوزه توسعه شتاب‌دهنده‌های شیمی و پتروشیمی را درکشورهای اطراف و حتی در کشورهای پیشرو بررسی کرده‌ایم و دقیقاً می‌دانیم چه مسیرهایی را سپری کرده‌اند و چه اقداماتی را انجام داده‌اند. بنابراین  ضمن استفاده از تجربیات ، مسیر تبدیل شدن به هاب‌ شیمی و پتروشیمی را دنبال می‌کنیم.