40 درصد پیک بار کشور، برای مصارف خنک‌‌سازی هوا است
40 درصد پیک بار کشور، برای مصارف خنک‌‌سازی هوا است
مدیرکل مرکز پژوش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: حدود 40 درصد پیک بار کشور، برای مصارف خنک‌‌سازی هوا است و تنظیم دمای آسایش (سیستم‌های خنک‌کننده) تاثیر بسزایی بر این موضوع دارد؛ بطوری‌که با پذیرش افزایش هر درجه دمای تنظیمی 5 تا 10 درصد مصرف برق کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به تشریح استاندارد معیارهای آسایش حرارتی و دمای آسایش اقلیمی با رویکرد مدل انطباقی برای کاهش مصرف انرژی پرداخت و گفت: دو مدل‌ آسایش حرارتیِ استاتیک و انطباقی برای تعیین دمای آسایش در استانداردهای آسایش حرارتی مدل‌سازی و تشریح شده‌اند. مدل‌ استاتیک (ISO 7730) برای تحلیل محیط بسته داخلی با تجهیزات خنک‌کاری اکتیو بکار می‌رود. دمای آسایش در مدل استاتیک به دما، سرعت و رطوبت هوا، دمای تابشی، عایق لباس و متابولیسم بستگی دارد.
مدیرکل مرکز پژوش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد در این زمینه ادامه داد: در مدل‌‌‌ آسایش حرارتی انطباقی (ASHRAE 55)رفتار افراد، عادت به محیط و سازگاری با اقلیم آب و هوایی نیز در نظر گرفته می‌شود. دمای آسایش در این مدل به متوسط دمای محیط بیرونی بستگی دارد. از‌ این‌رو مدل انطباقی نسبت به مدل استاتیک محدوده دمایی بالاتری را به عنوان ناحیه آسایش می‌پذیرد. به‌عنوان مثال محدوده دمای آسایش با متوسط دمای بیرونی روزانه°C30 در مدل استاتیک از21 تا°C 28 و در مدل انطباقی از23 تا°C 30 است.
این کارشناس ارشد برق و انرژی یادآور شد: صنعت برق به عنوان یک ذینفع این استاندارد، به‌دنبال تلفیق مدل انطباقی در استاندارد ملی 14384 با هدف ترویج دمای آسایش اقلیمی است تا با انگیزش از حوزه رفاه و بهداشت، بصورت غیرمستقیم کاهش مصارف برقی خنک‌سازی را حمایت کند.
شریف یزدی در ادامه به تشریح ضرورت تلفیق مدل انطباقی آسایش حرارتی در استاندارد 14384 ISIRI پرداخت و اضافه کرد: نفع مشترک حوزه بهداشت و انرژی، نزدیکی به توصیه WHO، ارتقای جایگاه بهداشت تنفسی در دوران پساکرونا، توانمندی فیزیولوژیک بدن، توانمندی فیزیولوژیک بدن و تفاوت اقلیم از جمله مواردی است که در این زمینه می‌توان به آن استناد کرد.
وی تاکید کرد: با استانداردسازی دمای آسایش بر مبنای مدل آسایش حرارتی انطباقی می‌توان استاندارد دمای آسایش را حدود 2 درجه سانتی‌گراد ارتقاء داد. این مهم از هر دو جنبه بهداشت و مصرف انرژی اهمیت دارد.
این کارشناس ارشد برق و انرژی در توضیح نزدیکی به توصیه WHO اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کشورهای درحال توسعه با درآمد کم و متوسط، حداکثر دما بدون عواقب آسیب‌ به سلامت بدن را 31 درجه سانتیگراد عنوان کرده است. به عبارت دیگر بهره‌گیری از مدل انطباقی تبعات بهداشتی و سلامت ندارد و با توصیه WHO نیز سازگار است.
وی به موضوع ارتقای جایگاه بهداشت تنفسی در دوران پساکرونا پرداخت و گفت: تهویه طبیعی (بازگذاشتن پنجره‌ها) در دوران کرونا و پساکرونا از توجه ویژه‌ای برخوردار شده است که در تناقض با مدل آسایش حرارتی استاتیک و اساس عملکرد کولرهای گازی است؛ اما مدل آسایش حرارتی انطباقی برای محیطی با تهویه طبیعی کاربرد دارد و با توجه به ارتقا جایگاه بهداشت تنفسی در دوران پساکرونا، ارائه چنین راهنمایی برای شفاف‌سازی مزایا و معایب انواع روش‌های خنک‌سازی ضرورت دارد.
وی خاطرنشان کرد: افراد در اقلیم‌های مختلف از نظر فیزیولوژیکی با یکدیگر متفاوت هستند و نوعی سازگاری اقلیمی در تنظیمات بدن ایجاد می‌شود. در مدل استاتیک به این مهم توجه نشده و دمای آسایش یکسانی برای اقلیم‌های مختلف تعریف می‌شود، اما در مدل انطباقی دمای آسایش متناسب با اقلیم آب و هوایی تفاوت دارد.