کدام استان‌ها با کاهش بارش روبه‌رو شدند؟
کدام استان‌ها با کاهش بارش روبه‌رو شدند؟
مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۱۴ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تا نهم دی‌ماه با کاهش بارش نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) با وجود بارش‌های پراکنده اصلاً مطلوب نبوده و پیش‌بینی‌ پاییزی پربارش درست از آب در نیامد.

در همین زمینه، «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب در این باره گفت: پیش‌بینی‌های پُربارشی در فصل پاییز محقق نشد و کشور برای چهارمین سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند.

آمار تازه منتشر شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز نشان می‌دهد ۱۴ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تا نهم دی با کاهش بارش مواجه شده‌اند.

همچنین از مجموع ۳۱ استان کشور فقط چهار استان در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۵ساله وضعیت نسبتاً خوبی از نظر بارش دارند.

براین‌اساس، استان فارس با بارش ۳۴.۳ میلی‌متر در مقایسه با ۷۸.۹ میلیمتر سال گذشته، دارای کاهش ۵۷ درصدی بارش است که بالاترین میزان کاهش بارش هم محسوب می‌شود.

استان بوشهر هم از ابتدای سال آبی جاری تا نهم دی ۶۲.۵ میلیمتر بارش دریافت کرده است که در مقایسه با ۱۳۲.۵ میلیمتر سال گذشته ۵۳ درصد کاهش بارش دارد.

استان چهارمحال‌وبختیاری نیز در این مدت ۱۰۷.۳ میلیمتر بارش دریافت کرده که در هم‌سنجی با ۲۲۴.۹ میلیمتر سال گذشته، ۵۲ درصد کاهش بارش را تجربه می‌کند.

برپایه این گزارش، استان یزد از ابتدای سال آبی جاری ۱۵.۸ میلیمتر بارش داشته است. این درحالی‌ است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته میزان بارش‌های این استان ۲۷.۷ میلیمتر بوده که ۴۳ درصد کاهش‌یافته است.

استان بعدی کم‌بارش، لرستان است که ۱۰۵.۲ میلیمتر بارش در مدت مذکور دریافت کرده است، درحالی‌که سال گذشته و در همین بازه زمانی میزان بارش‌های آن ۱۷۷.۸ میلیمتر بوده و کاهش ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

استان‌های اصفهان با کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها، سیستان و بلوچستان با افت ۳۴ درصدی، مرکزی با کاهش ۳۳ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با افت ۳۲ درصدی، زنجان با کاهش ۳۱ درصدی، هرمزگان با افت ۲۶ درصدی، خراسان رضوی با کاهش۲۶ درصدی و کرمان با افت ۲۰ درصدی، دیگر استان‌های درگیر کاهش بارش هستند.

امروز رئیس سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارندگی در ماه‌های باقی‌مانده زمستان، گفت: بر اساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، سیگنال خاصی برای زمستان پیش‌بینی نمی‌شود و بارش‌های نرمال و در برخی نقاط مایل به کم‌بارشی مورد انتظار است.