روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت به ظرفیت میدان شادگان افزوده می‌شود
روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت به ظرفیت میدان شادگان افزوده می‌شود
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: با احداث و استقرار یک دستگاه تفکیک‌گر ۷۰ تنی در میدان شادگان، ظرفیت تولید نفت خام از این میدان ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، قباد ناصری با اشاره به اینکه افزایش تولید از میدان شادگان همواره از اهداف عمده سازمان بوده است، اظهار کرد: یکی از راهبردهای اثربخش برای افزایش ظرفیت تولید از میدان خاصی مانند شادگان که عمق، فشار و دمای منحصربه‌فرد دارد، استفاده از تفکیک‌گر (separator) است که ساخت آن به سازندگان توانمند داخلی و نصب و راه‌اندازی آن به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون سپرده شد.

منوچهر حیدری‌نیا، رئیس نگهداری و تعمیرات  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نیز نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر و اتصالات آن را یک پروژه مؤثر بر تولید پایدار ارزیابی کرد و گفت: دو فاز عملیات احداث فونداسیون، استقرار تفکیک‌گر و اجرای اتصالات از سوی کارشناسان نگهداری و تعمیرات به انجام رسیده‌ است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه طی ۶۵ روز انجام شده است، افزود: در فاز نخست پس از زیرسازی، احداث فونداسیون مطابق نقشه‌های استاندارد تدوین شده با ۷۰ مترمکعب بتن عیار ۴۰۰ و افزودنی‌های مجاز (ژل میکروسلیس و ابر روان‌کننده‌ها) به‌همراه آزمایش و اعتبارسنجی به انجام رسید و ۹ تن میلگرد برای افزایش استحکام و تحمل (۷۰ تن وزن تفکیک‌گر و حدود ۲۰ تن وزن سیال) در فونداسیون اجرا شد و  تفکیک‌گر با رعایت نکات ایمنی استقرار یافت.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون نصب اتصالات و سیستم کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر (PLC) را  به‌عنوان فاز دوم درحال اجرا توصیف و اظهار کرد: این تفکیک‌گر در آینده نزدیک راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شود.