موافقت مجلس با پرداخت بدهی دولت به صنعت برق
موافقت مجلس با پرداخت بدهی دولت به صنعت برق
️نمایندگان مجلس موافقت کردند تا دولت با انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بخشی از بدهی ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی خود به صنعت برق را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وزیر نیرو روز دوشنبه – ۱۱ دی ماه – در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از حمایت قاطع نمایندگان از صنعت برق در جریان بررسی دو فوریت لایحه مذکور تشکر می کنم، افزود: وزارت نیرو با توجه به نرخ گذاری قیمت برق به استناد قوانین مختلف، مطالبات قابل توجهی از دولت دارد و ما به ازای آن نیز بدهی قابل توجهی به صنعت برق، تولیدکنندگان برق، نیروگاه دارها، کارخانجات تولیدکننده تجهیزات و همچنین پیمانکارانی که برای توسعه و اعتلای صنعت برق با ما همراهی می کنند، داریم.

علی اکبر محرابیان ادامه داد: با همکاری مجلس، حمایت قاطع دولت و همکاری صنعت برق و فعالان بخش خصوصی مجموعه صنعت برق توانست ۲ سال گذشته با تامین برق در بخش های مختلف، سربلند کار خود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این صنعت را آماده کرده و نیروگاه ها تعمیر شوند طرح های بسیار خوبی در توسعه نیروگاه ها داریم که یکی پس از دیگری در حال بهره برداری است، از جمله در بخش نیروگاه های تجدیدپذیر حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه شروع شده که هر روز یکی از آن ها به بهره برداری می رسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد: مهم تر از همه توسعه شبکه به ویژه در بخش فوق توزیع است تا بتواند نیروگاه های جدید را پشتیبانی کند و با کمترین مشکل بتوانیم برق را برای بخش های مختلف کشور تامین کنیم.

محرابیان ادامه داد: به استناد قوانین مختلف مانند ماده ۶ قانون حمایت از صنعت برق، ماده ۹ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و بند ج ماده ۸ قانون هدفمندسازی یارانه ها، مطالبات وزارت نیرو طی لایحه ای در دولت تصویب شد و با رأی قاطع مجلس در بررسی فوریت آن مورد حمایت قرار گرفت.

وی یادآورشد: از نمایندگان درخواست دارم تا با رأی قاطع خود ما را حمایت کنند تا بتوانیم مطالبات صنعت نیروگاهی را پرداخت کنیم تا این صنعت برای ارائه خدمت به مردم آماده شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز دوشنبه – ۱۱ دی ماه – در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ۱۲۵ همت به وزارت نیرو و صنعت برق بدهکار است.

حمیدرضا حاجی بابایی اظهار داشت: برای پرداخت بدهی دولت به شرکت برق در لایحه اصلاح بودجه، به دولت اجازه داده می شود تا ۳۰ همت اوراق بفروشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: این بدهی باعث شده تا وزارت نیرو نتواند به به وظایف خود در تأمین برق در نقاط مختلف کشور عمل کند.

وی افزود: این مشکل باعث شده به نقاطی از کشور برق رسانی به خوبی انجام نشود و به عنوان مثال بخش کشاورزی با مشکلاتی مشکل شده است.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود تا برای جبران و پرداخت بخشی از بدهیش به شرکت برق ۳۰ همت اوراق بفروشد.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: فروش ۳۰ همت اوراق برای پرداخت بدهی دولت به شرکت برق باعث ایجاد تورم در کشور می شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما برای این منظور نیاز به فروش اوراق داریم چرا این مسأله در زمان بررسی بودجه توجه مورد قرار نگرفت.

ابراهیم عزیزی در موافقت با کلیات لایحه دو فوریتی اصلاح قانون ۱۴۰۲ گفت: فروش این اوراق برای شرکت برق با هدف اعتبارات آن در حوزه توسعه زیرساخت ها انجام می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما نباید صرفا ناترازی‌ها را ببینیم بلکه در کنار توجه به این مسائل باید توسعه زیرساخت ها را نیز مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: اعتبارات ناشی از فروش این اوراق نمی خواهد در امور جاری هزینه شود که باعث تورم شود بلکه در حوزه برق می شود.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: ما هنوز داریم اعتبار زیادی را برای پرداخت اصل و سود اوراق فروخته شده قبلی هزینه می کنیم و فروش اوراق جدید باعث تورم بیشتر و افزایش بدهی ها در این بخش می شود.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در موافقت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: اگر ما امروز برای پرداخت بدهی دولت به شرکت برق اوراق نفروشیم سال بعد این بدهی ها افزایش خواهد یافت و مشکلات دولت را بیشتر خواهد کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: علاوه بر این توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف در سایه توسعه زیرساخت های صنعت برق محقق می شود و ما باید به این صنعت و توسعه آن توجه ویژه داشته باشیم.

سید غنی نظری در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: ما با موافقت با فروش ۳۰ همت اوراق به منظور پرداخت بدهی دولت به شرکت برق باعث ایجاد بی نظمی در حساب و کتاب بودجه می شویم.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما این لایحه را تصویب کنیم روزهای بعد دیگر دستگاه ها هم برای فروش اوراق به مجلس لایحه خواهند داد.

سید شمس الدین حسینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: عدم اجازه برای فروش اوراق به منظور پرداخت بدهی به شرکت برق جلوی تورم را نمی گیرد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عدم اجازه برای فروش اوراق برای این منظور باعث می شود تا دولت دچار کسری شود و این کسری به تولید کنندگان و صنعتگران در حوزه تولید برق منتقل شود.

وی افزود: این مسأله باعث می شود تا در نتیجه بدهی های دولت به تولیدکنندگان، پروژهای این حوزه ناتمام بماند و ما با خاموشی ها در ماه ها و سال های آینده مواجه باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: اجازه برای فروش این اوراق باعث افزایش سقف بودجه چه در بخش منابع و چه در بخش مصارف نخواهد شد.