چاه‌های نفتی میدان رگ سفید احیا می‌شوند
چاه‌های نفتی میدان رگ سفید احیا می‌شوند
مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری از استفاده موفقیت‌آمیز توان دانش‌بنیان‌ها برای رفع موانع تولید از چاه‌های میدان رگ سفید برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، حیدر الیاسی‌نیا با یادآوری اینکه چاه شماره ۱۰ میدان نفتی رگ سفید در سازند بنگستان این میدان به‌دلیل تولید مواد آسفالتی و تشکیل موانع درون‌چاهی با افت فشار روبه‌رو بود، گفت: همه اقدام‌های پیشین برای رفع موانع درون‌چاهی این چاه بی‌نتیجه مانده بود و احیای چاه با جریان‌ دادن به سمت گودال سوخت، افزون بر هدر رفتن سرمایه ملی و آلودگی زیست محیطی، تولید از این چاه را تقریباً غیرممکن کرده بود.

وی افزود: استفاده از امکانات دستگاه تفکیک‌گر سیار برای احیای چاه به‌دلیل نوع سیال تولیدی و امکان گرفتگی پمپ‌های دستگاه مقرون به‌صرفه نبود، پس از غیرعملیاتی شدن چاه، با پیگیری‌های انجام‌شده پیشنهاد استفاده از فناوری نو برای تعمیر این چاه داده شد که پس از بررسی‌های کارشناسی تصمیم به تعمیر چاه با استفاده همزمان از حلال زایلین و ابزار جدید نازل جت‌ دوار در حضور دستگاه لوله مغزی سیار گرفته شد.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری ادامه داد: استفاده همزمان از حلال و نازل جت‌ دوار برای نخستین بار در این شرکت با وجود حفره باز بودن ناحیه تولیدی و ریسک بالای عملیات رفع مانع و نیاز به راهبری فنی دقیق در حین عملیات روی چاه شماره ۱۰ رگ سفید آزمایش شد که با رفع کامل موانع درون‌چاهی و تمیزسازی ستون چاه تا عمق نهایی و حل‌ کردن رسوبات آسفالتی در حدفاصل تولیدی چاه در حلال زایلین همراه شد و چاه با موفقیت عملیاتی شد.

الیاسی‌نیا تصریح کرد: متعاقب راه‌اندازی چاه، آزمایش ممیزی فشار جریانی توسط واحد اندازه‌گیری ذخایر نفتی اداره خدمات عملیات انجام شد.

وی هزینه این عملیات را ۱۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای کنترل فشار و متمرکز کردن سیال خروجی از لوله دستگاه لوله مغزی سیار همواره از ابزار نازل در تعمیرات چاه‌ها استفاده می‌شود.

بر پایه این گزارش، ابزار نازل جت‌ دوار همان ابزار نازل با کارکرد جدید است که سیال خروجی آن فقط بر یک نقطه متمرکز و همزمان سبب چرخش نازل نیز می‌شود.