افزایش تولید انرژی سبز در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران
افزایش تولید انرژی سبز در تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران
محققان پژوهشگاه نیرو قصد دارند به منظور توسعه تولید انرژی سبز، بازدهی تولید گاز متان در فرایند هضم بیهوازی را با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی افزایش دهند؛ با اجرای این طرح از سوی محققان پژوهشگاه نیرو پیش‌بینی می‌شود صرفه‌جویی در استفاده از انرژی فسیلی و تولید انرژی سبز در تصفیه‌خانه جنوب تهران افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»،پژوهشگران گروه پژوهشی محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو، بر اساس قرارداد منعقده با شرکت فاضلاب تهران، با استفاده از تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی، افزایش بازدهی تولید گاز متان را در یکی از هاضم‌های بیهوازی تصفیه‌خانه‌ فاضلاب جنوب تهران در دستورکار قرار دادند.
“مهدی رضایی” پژوهشگر گروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو و مجری این طرح اظهار داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، مهمترین و بزرگترین تصفیه‌خانه در ایران و تنها تصفیه‌خانه‌‌ای است که از گاز حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب شهری (بیوگاز)، برق تولید می‌کند.
وی اضافه کرد: از ابتدای بهره‌برداری این تصفیه‌خانه تاکنون، ۱۴۰ هزار مگاوات ساعت برق در این تصفیه‌خانه تولید شده که بخشی از آن به شبکه توزیع برق متصل شده ‌است.
پژوهشگر گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو افزود: تصفیه‌خانه جنوب تهران به عنوان بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور، ۸۰ درصد برق مصرفی و ۱۰۰ درصد حرارت مورد نیاز بهره‌برداری از تأسیسات تصفیه‌خانه را تأمین می‌کند که صرفه‌جویی انرژی فسیلی در حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام (۴۰۰ هزار متر مکعب گاز) را به دنبال دارد.
رضایی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح افزایش بازده تولید متان در هاضم بیهوازی از طریق شناسایی نوع و تنوع غالب گونه‌های میکروبی، دسترسی به جمعیت مناسب میکروبی و ایجاد شرایط بهینه برای رشد و فعالیت گونه‌های کارآمد جهت بهبود راندمان و ارتقای فرآیند هضم است.
“مهسا صدیقی” عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو و مدیر این طرح نیز گفت: هضم بیهوازی یک فرآیند میکروبی است که در طی آن، مواد آلی در غیاب اکسیژن به بیوگاز، زیست‌توده بی‌هوازی و باقیمانده‌های آلی تبدیل می‌شوند. این فناوری به طور گسترده‌ای در مدیریت پسماندهای حاوی مواد آلوده نظیر لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: فناوری تولید بيوگاز در هاضم‌ها، اگرچه مزيت‌های فراواني دارد ولی با محدوديت‌های خاصي نيز همراه است. آماده‌سازی زيستي و شناخت گونه‌های ميکروبی کارآمد، امکان بهبود فرایند هضم بيهوازی را به طور قابل ملاحظه‌ای فراهم مي‌کند.
صدیقی افزود: در این پروژه، افزایش بازده تولید متان در یکی از هاضم‌های بیهوازی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران از طریق شناسایی و تعیین فراوانی گونه‌های غالب و نیز دسترسی به جمعیت مناسب میکروبی از طریق ایجاد شرایط بهینه برای رشد و فعالیت گونه‌های کارآمد جهت بهبود راندمان و ارتقای فرآیند هضم، مدنظر است. دستیابی به این شرایط بدون شناسایی رفتار دینامیک اجزای مختلف سیستم و اثرات و برهم‍‌کنش‌های آن‌ها ممکن نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: در این پروژه، این امر با استفاده از تکنیک‌های شناسایی میکروبی و روش‌های شبیه‌سازی عددی دینامیک میسر می‌شود.

وی درباره مزیت‌های پروژه گفت: افزایش میزان متان در بیوگاز تولید شده در هاضم‌های بیهوازی، ارزش حرارتی بیوگاز تولیدی را افزایش می‌دهد و منجر به تولید انرژی بیشتر از این سوخت تجدیدپذیر خواهد شد.