نیروگاه طرشت تهران مازوت‌سوزی ندارد
نیروگاه طرشت تهران مازوت‌سوزی ندارد
مدیر امور تعمیرات شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها گفت: نیروگاه طرشت سوخت مازوت ندارد و مخازن و سیستم‌های مازوت قبل از سال ۷۰ از این نیروگاه جمع‌آوری‌شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کیومرث خزاعی افزود: هیچ نیروگاهی در ایران تمایلی به استفاده از مازوت ندارد، زیرا ساعت کارکرد واحدها با سوخت مازوت نسبت به سوخت گاز افزایش‌یافته و بنابراین موجب افزایش چندبرابری هزینه‌های نیروگاه می‌شود، لذا مازوت سوزی هیچ مزیتی برای هیچ نیروگاهی ندارد.

وی ادامه داد: در ماه‌هایی از سال که اوج مصرف در بخش خانگی افزایش‌یافته و صرفه‌جویی لازم انجام نمی‌گیرد، برخی از نیروگاه‌ها برای اینکه کشور دچار ناترازی نشود، مجبور به استفاده از سوخت مازوت می‌شوند.

مدیر امور تعمیرات شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت در خصوص پسماند نیروگاه طرشت گفت: متولی این بخش واحد کنترل‌کننده شیمیایی پسماند است که در همه نیروگاه‌ها وجود دارد و در واحد کنترل‌کننده شیمیایی نیروگاه طرشت، آبی که برای واحدهای بخار استفاده می‌شود، در یک فرایند شیمیایی به پسماند آب برای آبیاری فضای سبز این نیروگاه که نزدیک به ۱۸ هکتار است، تبدیل می‌شود؛ بنابراین در نیروگاه طرشت هیچ پسماند دورریزی وجود ندارد.

خزایی با بیان اینکه همه واحدهای نیروگاه‌ها در یک‌زمان کارکرد مشخص باید اورهال شوند، گفت: قطعات نیروگاه‌ها به‌مرورزمان دچار تنش و خستگی می‌شوند و نیاز به تعمیرات، تعویض و سرویس دارند و بخشی از ایرادات نیز در مسیر انجام می‌شود.

مدیر امور تعمیرات شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت ادامه داد: بنابراین برنامه معمول اورهال نیروگاه‌ها برای واحدهای بخار بعد از ۱۶ هزار ساعت و برای واحدهای گازی بعد از ۳۲ هزار ساعت کارکرد انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه معمولاً یک تست قبل و بعد از واحدها گرفته می‌شود، گفت: عملیات اورهال بر راندمان کار نیروگاه بسیار اثرگذار است.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق برنامه معمول نیروگاه‌ها، اورهال واحدهای گازی در یک بازه ۳۵ روزه و واحدهای بخار در یک بازه 45روزه انجام می‌گیرد تا برای پیک سال آینده آمادگی کامل را داشته باشند.

خزایی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید برق نیروگاه طرشت برای دو واحد بخار ۱۰ مگاوات در ساعت و برای واحد گازی ۲۵ مگاوات در ساعت است.