40 کیلومتر تا تکمیل رینگ آب تهران
40 کیلومتر تا تکمیل رینگ آب تهران
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران از اجرای 130 کیلومتر از طرح بزرگ رینگ آب تهران موسوم به طرح قمر بنی‌هاشم خبر داد و گفت: فقط 40 کیلومتر تا تکمیل این طرح بزرگ ملی باقی‌مانده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حسام خسروی با تشریح آخرین وضعیت طرح‌های مهم و در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان تهران، طرح بزرگ رینگ آب تهران (قمر بنی‌هاشم) را ازجمله این طرح‌ها نام برد و افزود: این طرح بزرگ شامل 170کیلومتر خط انتقال در اقطار 1000 تا 2300 میلی‌متری و هشت باب مخزن با مجموع ظرفیت 140 هزار مترمکعب است.
به‌گفته وی، تاکنون 130کیلومتر از لوله‌گذاری خط انتقال و شش باب مخزن طرح بزرگ رینگ آب تهران با مجموع ظرفیت 85 هزار مترمکعب تکمیل شده و عملیات اجرایی این طرح پیچیده با پیشرفت مناسب در حال انجام است.
خسروی، پایداری آبرسانی، توزیع بهینه و یکسان کمی و کیفی آب در تمامی نقاط کلان‌شهر تهران و بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی آب را از ویژگی‌های طرح بزرگ رینگ تهران برشمرد و اظهار داشت: سامانه آبرسانی و تامین آب کلان‌شهر تهران شامل پنج سد امیرکبیر، ماملو، طالقان، لار و لتیان، 700 حلقه چاه و هفت تصفیه‌خانه آب با ظرفیت 33 مترمکعب بر ثانیه است که بخشی از این تصفیه‌خانه‌ها در شرق، بخشی در غرب و تصفیه‌خانه جلالیه در مرکز تهران واقع شده‌اند.
وی با بیان اینکه طرح رینگ آبرسانی تهران با سه هدف عمده در حال اجراست، تصریح کرد: برای برخورداری از سامانه آبرسانی مطمئن و سامانه توزیع آب مناسب در تهران، به رینگ کمربندی دورتادور تهران نیاز داریم.
خسروی توزیع یکسان کمی و کیفی آب، اهداف پدافندی و مدیریت مصرف انرژی را سه هدف عمده اجرای این طرح بزرگ برشمرد و افزود: با اجرای کامل این طرح، پایداری آبرسانی در کلان‌شهر تهران از ضریب اطمینان بالایی برخوردار خواهد شد به‌گونه‌ای که اگر هر یک از سامانه‌های آبرسانی شرق یا غرب تهران با اختلال مواجه شود، می‌توان آب را از سایر بخش‌ها تامین کرد.
وی افزایش ضریب آمادگی برای آبرسانی مطمئن در زمان بروز حوادث را از مزایای اجرای طرح رینگ تهران دانست و گفت: چنانچه در حادثه خردادماه امسال سد کرج، رینگ آب تهران کامل بود، انتقال آب به مناطق شمال‌غرب تهران با شرایط بهتری انجام می‌شد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان تهران مزیت دیگر اجرای طرح قمر بنی‌هاشم را مدیریت مصرف انرژی در سامانه آبرسانی اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی تهران و اختلاف ارتفاع زیاد بین مناطق مختلف شهر، اگر رینگ آب کامل شود، بخش‌هایی از پمپاژهای متوالی حذف می‌شود و این امر در مدیریت مصرف انرژی بسیار موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 129 مخزن ذخیره آب با ظرفیت حدود دو میلیون و 700 هزار مترمکعب در مناطق مختلف شهر تهران دایر است، تصریح کرد: با اجرای کامل رینگ تهران می‌توانیم از این ظرفیت به نحو بهتری استفاده کنیم و اگر خدای ناکرده اختلال‌هایی در شبکه یا خطوط آبرسانی ایجاد شود، با وجود این ظرفیت ذخیره‌سازی می‌توانیم تهدیدها را به حداقل برسانیم.
وی اجرای رینگ آب تهران را لازم و از آن به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ وزارت نیرو یاد کرد و با اشاره به پیچیدگی‌های آن گفت: هم‌اکنون قطعه‌ای از این طرح بزرگ در بزرگراه همت و باکری در دست اجرا و به خوبی در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار و ایجاد شرایط لازم، اجرای 40کیلومتر باقی‌مانده از این طرح بزرگ تا انتهای سال آینده به پایان برسد.