اجباری شدن تولید کولرهای آبی با استاندارد رده A و بالاتر از فردا یکم دی ماه
اجباری شدن تولید کولرهای آبی با استاندارد رده A و بالاتر از فردا یکم دی ماه
در پی تصمیم سه جانبه میان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد، تولید کولر آبی با سه رده برچسب انرژی C, D, B حذف خواهد شد و از یک دی ماه 1402 تمام کولرسازان موظف هستند کولر تولیدی را با استاندارد رده Aو بالاتر تولید کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پیرو تصمیم کلان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد مبنی بر مقرر شدن ارتقای استاندارد و اجباری شدن آن، برای اطمینان از اینکه ابلاغ استاندارد جدید خللی در فرایند تولید کولر مورد نیاز بازار ایجاد نمی‌کند، هفته گذشته نشستی با حضور کولرسازان و موتورسازان برگزار شد. در این نشست براساس نظرات کولرسازان  قرار شد با ظرفیت سنجی دقیق مشخص شود که آیا امکان تولید الکتروموتورهای مورد نیاز برای کولرسازها وجود دارد؟
این گزارش حاکی است بر اساس مکاتباتی که در طول هفته گذشته میان شرکت‌های الکتروموتورساز و مسئولان ذیربط ساتبا صورت گرفت، ظرفیت دقیق تولید شرکت‌هادریافت شد و خوشبختانه بر اساس ظرفیت‌های اعلامی برای تولید در دوره سه ماهه پایان امسال و سه ماهه سال بعد( معادل ۶ ماه دوره تولید کولرآبی) امکان تولید بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه الکتروموتور توسط تولیدکننده‌ها وجود دارد. با شرایط موجود، یقین برای وزارت صمت، ساتبا و سازمان استاندارد حاصل شد که مشکلی برای تامین الکتروموتور نیست.
همچنین در دومین نشست که ۲۹ آذر 1402 با حضور معاون وزیر صمت، مسئولان سازمان استاندارد و مجموعه کولرسازان و موتورسازان برگزار شد، خبر اعلام ظرفیت تولید الکتروموتور که به صورت مکتوب از سوی الکتروموتورسازان دریافت شده بود، اعلام شد. در این نشست معاون وزیر صمت  وعده‌هایی را مبنی بر حل مسائل الکتروموتورسازان و کولرسازان از جمله بحث های مربوط به تامین ارز و ثبت سفارش‌ها عنوان کرد.
در نتیجه اتخاذ تصمیم سه جانبه میان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد و طبق قرار پیشین برای اعمال استاندارد جدید تولید کولرهای آبی، حذف سه رده برچسب انرژی C, D, B اعلام شد. در نتیجه این تصمیم، تمام کولرسازان موظف هستند کولر تولیدی را با استاندارد رده  Aو بالاتر تولید کنند و استاندارد جدید از فردا یکم دی ماه ۱۴۰۲ اجباری می‌شود.