تداوم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی
تداوم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی
تنش‌های مربوط به دریای سرخ قیمت نفت را در معامله‌های روز چهارشنبه افزایش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، توجه سرمایه‌گذاران به وضع کنونی دریای سرخ پس از حمله‌های اخیر حوثی‌های یمن به کشتی‌ها سبب شد قیمت‌های نفت امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) با افزایش همراه باشد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۴۶ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) نیز روز چهارشنبه با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش با قیمت ۷۴ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.

‌در پی نگرانی‌ها درباره اختلال در معامله‌های جهانی و تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه به‌دنبال حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، هر دو نوع شاخص نفت خام روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) بیش از یک درصد افزایش داشتند.

پس از آنکه شرکت‌های کشتیرانی به‌دلیل حمله‌های حوثی‌های یمنی مجبور شدند مسیر  رفت‌وآمد کشتی‌ها را تغییر دهند و با این اقدام سبب بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره تداوم اختلال در تجارت جهانی شوند، آمریکا روز سه‌شنبه از تشکیل کارگروهی برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ خبر داد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در شرکت آی‌جی گفت: مأموریت دریایی آمریکا برای کاهش حمله‌های حوثی‌های یمن تاکنون در کاستن از نگرانی‌های گسترده درباره عبور ایمن از دریای سرخ موفق نبوده است و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی به‌دلیل تنش‌ها همچنان از رفت‌وآمد در این منطقه خودداری می‌کنند.

حوثی‌ها تصمیم گرفتند در حمایت از حماس در غزه ضمن مقابله با مأموریت دریایی ایالات متحده، به هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه دهند.

حدود ۱۲ درصد کشتی‌های جهان از دریای سرخ و از کانال سوئز عبور می‌کند، با این حال به گفته تحلیلگران، تأثیر آن بر عرضه نفت تاکنون محدود شده است، زیرا بخش عمده نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز صادر می‌شود.

وزارت انرژی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ایالات متحده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام برای تحویل در ماه فوریه خریده که به این‌ ترتیب مجموع خرید این کشور  به حدود ۱۱ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که ایالات متحده پس از بزرگ‌ترین فروش تاریخ خود در سال گذشته، به پر کردن ذخایر راهبردی نفت ادامه می‌دهد.