صرفه‌جویی ارزی بیش از ۲۰ میلیون یورویی با پیشبرد پروژه‌های ساخت بار اول در مجتمع گاز پارس جنوبی
صرفه‌جویی ارزی بیش از ۲۰ میلیون یورویی با پیشبرد پروژه‌های ساخت بار اول در مجتمع گاز پارس جنوبی
رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی از بیش از ۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با پیشبرد پروژه‌های ساخت بار اول در این مجموعه عظیم گازی کشور خبر داد.

به گزارش «نبض انرژی»عباس صیادی، با تأکید بر اینکه واحد پژوهش و فناوری شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و در این مسیر ارتباط مؤثر و پایداری با مراکز علمی و فناوری برقرار شده است، توضیح داد: امسال با حمایت‌های مدیرعامل مجتمع ساختار پژوهش و فناوری مجموعه تغییر اساسی کرده است، به‌طوری که فعالیت‌های  واحد پژوهش در سه بخش مدیریت فناوری، ساخت بار اول و مرکز نوآوری و فناوری تقسیم‌بندی می‌شود.

وی افزود: فرآیندهای بررسی و تصویب پروژه‌های پژوهشی و ساخت بار اول با نظر مساعد رئیس و اعضای هیئت مدیره مجتمع (به‌عنوان اعضای شورای پژوهش) در سال اخیر روند سریع‌تری به خود گرفته و مسیر تصویب‌خواهی کوتاه‌تر شده است.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: این واحد از ابتدای فعالیت تاکنون با بیش از ۷۰ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی ارتباط مؤثری داشته و از این مسیر بسیاری از نیازها و گلوگاه‌های عملیاتی رفع شده است.

به گفته صیادی، تاکنون بیش از ۷۰ پروژه پژوهشی در واحد پژوهش و فناوری  و بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی‌ پایان یافته و پروژه‌های پژوهشی تکمیل‌شده ۴۵ درصد مربوط به موضوعات فرآیندی و محیط زیستی، ۲۰ پروژه‌ مدیریت دارایی فیزیکی، ۱۵ درصد بازرسی فنی و ۲۰ درصد در حوزه پشتیبانی و مالی است.

وی گفت: پروژه‌های پژوهشی در یک سال اخیر رشد زیادی داشته به‌ نحوی که ۲۰ عنوان پژوهشی در بخش مدیریت فناوری بررسی شده و از این بین ۱۲ عنوان پژوهشی به امضای قرارداد رسیده است.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که این مجتمع گازی در حوزه ساخت بار اول با حمایت مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی حمایت از تولید دانش‌بنیان، از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری موفق به کسب رتبه نخست طی چهار سال اجرای این برنامه در میان شرکت‌های دولتی شده است.

صیادی اظهار کرد: اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه‌ها، افزون بر صرفه‌جویی ارزی تا بیش از ۲۰ میلیون یورو، به قطع وابستگی در تأمین برخی تجهیزات حیاتی صنعت گاز کشور خواهد انجامید و ایران را به یکی از تولیدکنندگان تجهیزات فناورانه‌ صنعت گاز در جهان بدل خواهد کرد.

وی یادآور شد: مرکز فناوری و نوآوری مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف ارتباط مؤثر و پایدار با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در این مسیر هدف اصلی ایجاد یک اکوسیستم فناوری است که بتوان بر این اساس شبکه‌سازی لازم برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه را ایجاد کند.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: این واحد نیز اکنون در حال شناسایی فناوری‌های اولویت‌دار است تا در مرحله بعد بتواند با شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور نقشه راه رسیدن به آن فناوری را با استفاده از توانمندی‌های درون کشور ترسیم کند.