ذخیره ۱.۹ میلیارد لیتر مازوت برای مصرف اضطراری زمستان
ذخیره ۱.۹ میلیارد لیتر مازوت برای مصرف اضطراری زمستان
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: میزان ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق پایدار در پیک زمستان امسال در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  به نقل از وزارت نیرو، ساناز جعفرزاده افزود: سوخت ذخیره نیروگاهی برای نیروگاه‌های گازی سیکل‌ترکیبی گازوئیل است که میزان موجودی آن در حال حاضر دو میلیارد و 900 میلیون لیتر است. برای نیروگاه‌های بخاری که سوخت جایگزین آن‌ها مازوت است، میزان سوخت ذخیره نیز یک میلیارد و 900 میلیون لیتر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر ناترازی گاز در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها اثرگذار بوده است، گفت: در برخی از نیروگاه‌های دور از سکونتگاه‌ها به صورت جزئی و ترکیبی از سوخت مازوت استفاده می‌شود، اما این کار با ابلاغ و مجوز مراجع بالادستی انجام شده است. برای رعایت استاندارد خروجی دودکش نیروگاه‌ها هم مازوت به صورت سوخت ترکیبی با گاز یا به صورت نیمه بار بهره‌برداری می‌شود. در شرایط نیمه بار، تمام ظرفیت نیروگاه فعال نیست و بخشی از نیروگاه در تعمیرات است و بخش باقی مانده از سوخت دوم استفاده می‌کند.

جعفرزاده در خصوص وضعیت عبور از زمستان امسال، افزود: نیاز مصرف ما در زمستان نصف ظرفیت منصوبه ما است که این امکان را فراهم می‌کند واحد‌هایی که راندمان کمتری دارند یا ملاحظات زیست محیطی در مورد آن‌ها وجود دارد، در این فصل برنامه تعمیرات داشته باشند که برای پیک مصرف سال آینده آماده شوند و کمترین تبعات زیست محیطی را داشته باشیم.