نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرها مازوت مصرف نمی‌کنند
نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرها مازوت مصرف نمی‌کنند
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ۸۰ درصد ذرات معلق تولیدشده هوا مربوط به بخش حمل‌ونقل است، گفت: هیچ یک از نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرهای کشور از ابتدای سال تاکنون از مازوت استفاده نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  ساناز جعفرزاده با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ذرات معلق معضل جدی آلایندگی هوا در همه کلان‌شهرهای کشور است، اظهار کرد: بر اساس ترازنامه انرژی ۸۰ درصد ذرات معلق تولیدشده در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل است.

وی سهم بخش نیروگاهی در تولید ذرات معلق را بالغ بر ۷۰ درصد دانست و افزود: بر اساس گزارش سیاهه انتشار سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی هوا نیز مشخص شده که در شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۵۹ درصد، تبریز ۵۷ درصد، اهواز ۷۲ درصد و اراک ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی تصریح کرد: با اینکه از ابتدای امسال تاکنون در هیچ‌یک از نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرهای کشور از سوخت مازوت استفاده نشده است، اما شاهد آلودگی شدید هوای شهرهایی همچون تهران، اصفهان و اراک هستیم، بنابراین نباید از دلایل اصلی آلایندگی هوا غافل شویم.

افشین داودی، مدیر بهره‌برداری نیروگاه طرشت نیز با تأکید بر اینکه این نیروگاه مازوت‌سوزی ندارد، گفت: این نیروگاه تنها از سوخت گاز (سی‌ان‌جی) استفاده می‌کند و واحدهای بخار نیروگاه به‌دلیل رعایت موازین زیست محیطی از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: مخازن سوخت مازوت بیش از ۳۰ سال است که از این نیروگاه جمع‌آوری شده و بخش مازوت‌سوز این نیروگاه به مجموعه ورزشی تبدیل شده است.