قیمت برنت ۷۵ دلار و ۲۱ سنت شد
قیمت برنت ۷۵ دلار و ۲۱ سنت شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۵۷ افزایش به ۷۵ دلار و ۲۱ سنت رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، شاخص‌های نفتی به خاطر نگرانی در مورد مازاد عرضه جهانی و تقاضای ضعیف در چین در آستانه هفتمین کاهش قیمت هفتگی قرار دارند. اما قیمت‌ها امروز در روز جمعه به دنبال درخواست عربستان و روسیه از اعضای اوپک پلاس برای پیوستن به طرح کاهش تولید، افزایش یافته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 16 سنت معادل 1.57 افزایش به 75 دلار و 21 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا هم با 1 دلار و 1 سنت معادل 1.46 درصد افزایش 70 دلار و 35 سنت معامله می‌شود.

قیمت هر دوی این شاخص‌های نفتی در روز گذشته به پایین‌ترین رقم از ماه ژوئن رسید که به نظر بسیاری از تاجران، نشانه مازاد عرضه در بازار است. نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا هر دو در حالت کنتانگو قرار دارند یعنی شرایطی که قیمت آتی کالایی بیشتر از قیمت نقدی پیش‌بینی شده توسط سرمایه‌گذاران است.

عربستان و روسیه 2 صادر کننده بزرگ نفت دنیا در روز پنجشنبه از سایر اعضای اوپک پلاس خواستند به طرح کاهش تولید بپیوندند تا اقتصاد دنیا تقویت شود.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس هفته گذشته توافق کردند 2.2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را در سه ماهه اول 2024 پایین بیاورند.
اما طبق گفته تحلیلگران، علی رغم قول اعضای اوپک پلاس، کل تولید این ائتلاف تنها 350 هزار بشکه در روز از دسامبر 2023 تا ژانویه 2024 کاهش می‌یابد، یعنی از 38.23 میلیون به 37.92 میلیون بشکه در روز می‌رسد.
برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس به خاطر وابستگی به درآمد هیدروکربن‌ها کاملاً به تعهد خود برای پایین آوردن تولید پایبند نیستند.
نفت برنت و نفت آمریکا در آستانه 4.5 و 4.8 درصد کاهش قیمت طی یک هفته گذشته قرار دارند که بزرگترین کاهش قیمت آنها طی 5 هفته گذشته است.
نگرانی در مورد اقتصاد چین و افزایش تولید نفت آمریکا هم بر قیمت نفت فشار آورده است.
اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر 9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سطح بالای ذخایر نفت این کشور ضعف شاخص‌های اقتصادی و کاهش سفارش نفت پالایشگاه‌های مستقل تقاضا در این کشور را پایین آورده است.
در هند هم مصرف سوخت که در ماه گذشته به بالاترین سطح طی چهار ماه گذشته رسیده بود، در ماه نوامبر کاهش یافته است.
آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد تولید نفت این کشور به بیش از 13 میلیون بشکه در روز رسیده است.