طرح محیط زیستی بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان به بهره‌برداری رسید
طرح محیط زیستی بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان به بهره‌برداری رسید
طرح بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان به‌منظور کاهش آلایندگی در صنایع و بهبود شرایط زیست‌محیطی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت پتروشیمی خراسان، طرح بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان روز پنجشنبه (نهم آذرماه) به‌منظور کاهش آلایندگی در صنایع و بهبود شرایط زیست‌محیطی با حضور علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و جمعی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) در این آیین با اشاره به عملکرد مجتمع پتروشیمی خراسان، این مجتمع را حاصل سرمایه‌گذاری بیمه‌شدگان و بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی و تأمین اجتماعی خواند و عملکرد آن در سال‌های اخیر را نقطه امیدی برای توسعه استان و اشتغال در خراسان شمالی و استان‌های همجوار دانست.

وی درباره طرح احداث و نصب استریپر مجتمع با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید، گفت: این طرح که امروز افتتاح شد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال طی یک سال به انجام رسیده است و سبب هوای پاک‌تر و محیط زیست بهتری می‌شود.

مدیرعامل تاپیکو با ابراز امیدواری به اینکه پتروشیمی خراسان به عنوان یک صنعت سبز شناخته شود، افزود: طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی خراسان از امسال با قوت ادامه خواهد یافت و جذب نیروهای بومی در اولویت قرار دارد. هدف تاپیکو فقط افزایش سود نیست، بلکه شرکت‌های تابع مسئولیت‌های اجتماعی گسترده‌ای دارند، همچون پتروشیمی خراسان که در حال اجرای پروژه پساب بجنورد است و برکات آن به مردم منطقه خواهد رسید.

حفط محیط زیست و توسعه با مدیریت انقلابی

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این آیین گفت: فعالیت‌های زیست محیطی پتروشیمی خراسان و اجرای دستور ویژه رئیس‌جمهوری درباره پروژه استفاده از پساب شهر بجنورد که پیشرفت مناسبی دارد می‌تواند به‌عنوان الگوی توسعه و حفظ محیط زیست مطرح شود.

وی ابراز اظهار کرد: روحیه و مدیریت انقلابی و جهادی با تأسی به خون شهدا می‌تواند مشکلات مردم را در همه حوزه‌های توسعه و محیط زیست حل کند.

اجرای کامل طرح به دست متخصصان پتروشیمی خراسان

یوسف حسنی، مدیرعامل پتروشیمی خراسان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح با اشاره به اینکه طراحی و اجرای طرح از پارسال به دست مهندسان و متخصصان این شرکت آغاز شد، اظهار کرد: طرح احداث و نصب استریپر در این مجموعه با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی تخلیه نشدن آمونیاک به فضای محیط زیست شهری، روستایی، زمین‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و بازیافت آمونیاک پساب و بازگرداندن آن به چرخه تولید در پتروشیمی را از مزایای اجرای این طرح دانست.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح از یک سو محیط زیست پیرامون مجتمع پتروشیمی حفظ می‌شود و از سوی دیگر بازچرخانی آمونیاک به سمت واحدهای تولیدی مزیت اقتصادی برای این مجتمع به‌دنبال دارد.