رایگان شدن قبض گاز و دریافت پاداش به شرط کاهش ۱۰ تا ۳۵ درصدی مصرف
رایگان شدن قبض گاز و دریافت پاداش به شرط کاهش ۱۰ تا ۳۵ درصدی مصرف
بنا بر مصوبه جدید دولت، در صورتی که مشترکان گاز از ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، بین ۱۰ تا ۳۵ درصد صرفه‌جویی کنند، نه‌تنها هزینه‌ای برای قبض گاز پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مسلم رحمانی، مدیر امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، درباره تعرفه‌های گاز سال جاری گفت: تعرفه‌های گاز، امسال در مقایسه با سال 1401 تغییری نکرده است. در سال جاری، فاصله پلکان‌ها 100 تایی شده است. در برخی مناطق حدود 80 درصد مشترکان (چه شهری، چه روستایی) مصارف غیرمتعارف دارند؛ مثلاً در یک منزل 7 بخاری به صورت هم‌زمان روشن است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در توضیح افزایش مصرف گاز از سوی بخش تجاری در زمستان گفت: بخش تجاری (از جمله رستوران‌ها) در تابستان تقریباً روزانه 5 میلیون متر مکعب مصرف می‌کنند؛ اما در زمستان این عدد به 49.5 یا 50 میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی با بیان این موضوع که دمای رفاه برای مراکز تجاری 18 درجه است، توضیح داد: دو سه سال است که در کشور در فضای باز رستوران‌ها و مراکز تجاری از گرماتاب‌ها یا مشعل‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین در برخی از مناطق مرفه‌نشین از استخرهای روباز یا بالکن‌هایی با گرماتاب‌های برقی یا گازی استفاده می‌کنند که به معنای هدررفت صددرصد منابعی است که قابلیت صادرات دارد؛ ضمن اینکه این موضوع باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

به گفته وی، مصرف 1.3 درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به 5 درصد کل مصرف بخش خانگی یعنی 5 میلیارد مترمکعب است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: طبق مصوبه امسال دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، فرصت خوبی مهیا شده و اگر مشترکان در بازه زمانی 16 آذر تا 15 اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه سال پیش 10 تا 35 درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از 10 برابر قیمت متوسط 3 پله نخست بهره‌مند می‌شوند.

رحمانی تأکید کرد: با این تفاسیر مشترکان نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد؛ مثلاً اگر یک مشترک در تهران، یک بخاری منزل خود را که همواره روشن است به مدت 4 ساعت در روز خاموش کند، بی‌شک شامل این پاداش می‌شود.

بر اساس این گزارش، حدود 70 درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از سه برابر الگوی مصرف گاز مصرف می‌کنند، کمتر از 1.3 درصد مشترکان را شامل می‌شود که از این مشترکان درخواست شده تا با مدیریت مصرف، هم گازبهای کمتری پرداخت و هم با مصرف بهینه، به تامین پایدار گاز در روزهای سرد سال کمک کنند.

این در حالی است که شرکت ملی گاز ایران هم از تشویق مشترکان خوش‌مصرف در آیین‌نامه جدید اصلاح تعرفه‌های گاز خبر داده و اعلام کرده است: الگوی مصرف این‌گونه است که در سه پلکان نخست، مشترکان کم‌مصرف قرار دارند که حدود 70 درصد مصارف به این پلکان تعلق دارد. پلکان‌های‌ بعدی به‌ترتیب مشترکان با مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود، ضمن آنکه دامنه مصرف نیز از 75 مترمکعب به 100 مترمکعب افزایش یافته است؛ از ابتدای سال 1402، دامنه مصرف برای 12 پله اشاره‌شده، 100 مترمکعب خواهد بود، ضمن آنکه با وجود افزایش دامنه مصرف، تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده و همانند سال پیش اعمال می‌شود و تنها در پلکان 11 و 12، به ازای هر مترمکعب، 5 و 6 هزار تومان دریافت می‌شود.