افزایش ضریب پایداری صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت
افزایش ضریب پایداری صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه ضریب پایداری صندوق نسبت به گذشته افزایش یافته است، گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری شرکت‌های تولیدی، وضع صندوق‌ها تا ۲۵ سال آینده پایدار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در بیست‌وسومین نشست سراسری رؤسای کانون‌های بازنشستگی صنعت نفت که در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره بازنشستگان و اینکه آنها آینه تمام‌نمای شاغلان هستند، گفت: اگر مشکلی در وضع معیشتی این قشر از کارمندان صنعت نفت ایجاد شود، سبب بی‌انگیزگی در بخش شاغلان صنعت نفت خواهد شد و این پدیده فرآیند توسعه صنعت نفت و تولید را با پیامدهای منفی روبه‌رو می‌کند؛ از این‌ رو شأن و منزلت بازنشستگان و شاغلان رابطه مستقیم و ناگسستنی با یکدیگر دارد.

وی تأکید کرد: بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت در همه ادوار از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و برنامه‌های اول تا ششم توسعه، همواره در خدمت میهن اسلامی، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه ما در مقابل بازنشستگان صنعت نفت و آینده آنها مسئولیم، اذعان کرد: بر اساس تکالیف هیئت‌ امنای صندوق همه فرآیندهای کاری باید به اعتلای اقتصادی صندوق منجر شود، در این میان کانون‌های بازنشستگی می‌توانند یکی از دریچه‌های هم‌اندیشی میان بازنشستگان و صندوق‌ها برای تعالی امور باشند.

افزایش ارزش دارایی‌ها

بیات با یادآوری برگزاری مجمع‌عمومی سالانه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در هفته پیش گفت: هم‌اکنون دارایی‌هایی صندوق بیش از ۴۰۰ همت افزایش یافته است، یکی از تکالیف مهمی که به‌عهده ماست حفظ و افزایش ارزش دارایی‌های صندوق است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هم‌اکنون صندوق در مسیر بسیار خوبی قرار دارد، البته اگر برخی بی‌تدبیری‌های غیرکارشناسانه خارج از مجموعه خللی در آن ایجاد نکند، درحالی‌ که این بنگاه اقتصادی، مستقل و غیردولتی است.

وی با اشاره به محتوای گزارش‌شده به اعضای هیئت‌ امنا اظهار کرد: پارسال ۵ هزار و ۶۹۹ مورد وام قرض‌الحسنه از منابع بانک قرض‌الحسنه مهر و هزار و ۹۶۶ مورد وام قرض‌الحسنه از طریق منابع صندوق به بازنشستگان صنعت نفت اعطا شده است، همچنین ۲ هزار و ۴۵۶ مورد وام تعمیرات مسکن و هزار و ۳۰۸ مورد وام تأمین‌ مالی در حوزه بازنشستگی پرداخت شد.

ایمن‌سازی مسیر تأمین نقدینگی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: یکی از تصمیم‌های اصلاحی، ایمن‌کننده و مهم هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت فاصله‌ گرفتن از شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه این صندوق بوده است، زیرا در نظام شرکتی همیشه این احتمال هست که به‌دلیل بعضی از مسائل اداری، حقوقی و مالیاتی حساب‌های مالی آنها مسدود و سبب ایجاد مشکل برای ما در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان شود، از این رو هم‌اکنون عمده سهام شرکت‌ها به «شرکت اهداف» منتقل شده است تا مسیر تأمین نقدینگی برای پرداخت مستمری از ضریب پایداری بالاتری برخوردار شود که به لطف خداوند این مسیر پایدار و ایمن است و ریسک مسدود شدن حساب‌های صندوق‌ها ناشی از مسائل مختلف شرکت‌های گروه اقتصادی کاهش یافته است.

افزایش سودآوری

بیات افزود: سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی شرکت اهداف ۵۸.۶ همت بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با ۶۶ درصد رشد به ۹۷.۴ همت رسید و سود خالص این مجموعه طی بازه زمانی یادشده ۳۸ همت بوده است. با توجه‌ به اینکه همواره تلاش کرده‌ایم بخش قابل‌ توجهی از سود مجموعه دوباره در چرخه سرمایه‌گذاری پروژه‌های سودآور قرار گیرد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های مدون انجام‌شده شرایط اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت تا ۲۵ سال آینده پایدار خواهد بود.

سود شرکت‌ها برای مستمری و توسعه سرمایه‌گذاری

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بازنشستگان صنعت نفت از سود شرکت‌ها بهره‌مند هستند، به این معنا که هر ماه حدود دوسوم مبلغ هر مستمری و مقرری از محل سودآوری شرکت‌ها تأمین می‌شود، بنابراین سود شرکت‌ها به دو بخش تأمین پرداخت مستمری‌های ماهانه و توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری‌های در حال اجرا با رویکرد افزایش ارزش دارایی‌های صندوق و تأمین منابع مولد و پایدار برای تقویت پایداری صندوق‌ها تقسیم می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تشکیل کارگروه فروش ارز در شرکت‌های گروه این صندوق گفت: هم‌اکنون ارز حاصل از فروش محصول‌ واحدهای تولیدی این گروه اقتصادی به واحدهای ارزی بانک‌های رسمی کشور فروخته می‌شود.

بیات ادامه داد: در مجموع حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جاری در حال انجام است که بیش از ۳ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها را هلدینگ سرمایه‌گذاری اهداف انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۵ کل سرمایه‌گذاری‌های جاری صندوق به ثمر برسد و سالانه ۲.۵ میلیارد دلار به درآمدهای صندوق افزوده شود و این به‌معنای این نیست که سود حاصل را باید هم‌اکنون هزینه و توزیع کنیم. صندوق بازنشستگی صنعت نفت  باید در آینده تعهدات خویش را نسبت به بازنشستگان انجام دهد و باید تناسب میان حقوق شاغل و مستمری بازنشسته دوسویه برقرار باشد.

وی تصریح کرد: گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت با اتمام فرآیند خریداری ۱۲ درصد سهام پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس به بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد؛ خریدی که انجام مراحل آن آسان نبود، اما به‌دلیل تأثیر مثبت این اقدام بر توان اقتصادی و پایداری صندوق‌ها لازم بود انجام شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درباره آخرین وضعیت پرداخت اقساط خرید سهام پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس نیز اظهار کرد: حصه نقدی و قسط نخست این سهام به مبلغ ۴۶ همت پرداخت شده است و قسط دوم آن به مبلغ ۱۴ همت تا روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

پروژه‌های نزدیک به مرحله بهره‌برداری

بیات در بخشی دیگر از سخنان خود به پروژه‌های نزدیک به مرحله بهره‌برداری گروه اقتصادی صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی کشور که گروه اقتصادی صندوق‌ها در آن نیز سرمایه‌گذاری کرده است، اما متأسفانه راکد مانده بود پروژه ایران ال‌ان‌جی است که خوشبختانه این طرح در فهرست پروژه‌های فعال قرار گرفت و ساخت مخازن «ال‌پی‌جی و ال‌ان‌جی» طرح ایران ال‌ان‌جی به مرحله نهایی نزدیک شده است و به‌زودی مانند واحدهای نیروگاهی وارد چرخه درآمدزایی می‌شوند.

وی ادامه داد: هرکدام از بخش‌های ایران ال‌ان‌جی که تکمیل شود در چارچوب برنامه «خلق منابع پایدار» برای سهامداران قرار خواهند گرفت، از این‌ رو پس از درآمدزایی از نیروگاه تولید برق، امسال و اوایل سال آینده نیز مخازن ال‌پی‌جی و ان‌جی‌ال به بهره‌برداری خواهند رسید و تا رسیدن واحدهای شیرین‌سازی و مایع‌سازی به مرحله تولید، این بخش‌ها از سوی صنایع متقاضی قابل‌بهره‌برداری خواهند بود.

طرح‌های نزدیک به بهره‌برداری

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: گام (فاز) نخست طرح توسعه مخازن و بندر فراسکو عسلویه و پتروشیمی نخل آسماری واحد پنتااریتریتول تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد و کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰  در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

بیات با بیان اینکه ۹۰ درصد سبد سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه امور مربوط به سرمایه‌گذاری و حسابرسی‌های مالی در مجموعه اهداف انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی گفت: نفت جی، نفت سپاهان، پترو پالایش کنگان و پتروشیمی خارک واحدهای تولیدی گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی صنعت نفت هستند که خوشبختانه در میانگین و در دو سال پیش میزان تولید این مجموعه‌ها بیشتر از برنامه مصوب سال پیش بود و سودآوری خیلی خوبی داشتند که این سود در مسیر پیش‌گفته یعنی تأمین منابع پرداخت مستمری ماهانه استفاده شده و خواهد شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به گسترش و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: گروه شرکت‌های دانش‌بنیان مانند توربوکمپرسور، پارس پنگان، طوس پیوند، تهران سوفا و وتکو و… به‌سرعت در حال طراحی و ساخت تجهیزات جدید هستند که راهبرد صادرات‌محوری نیز برای آنها مورد تأکید قرار گرفته است، از این‌ رو در سه حوزه طرح‌های در دست اجرا، شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه اقتصادی شاهد تحولات خیره‌کننده هستیم که پیامد همه این اقدام‌ها به نفع پایداری صندوق‌هاست.

بیات شفاف‌سازی صورت‌های مالی، ابلاغ آیین‌نامه سفرهای خارجی و اصلاح آن را از جمله اقدام‌های انجام‌شده در صندوق بازنشستگی با هدف جلوگیری از فساد مالی اعلام کرد و گفت: هدف اصلی ما در صندوق بازنشستگی صنعت نفت رسیدن به وضعیت و منابع پایدار است، همچنان تلاش می‌کنیم این منابع پایدار، قابل‌ اطمینان و بلندمدت باشند، زیرا رویکرد صندوق رویکردی اقتصادی برای دستیابی به منابع پایدار است تا با توانمندسازی بتواند خدماتی در شأن بازنشستگان عرضه کند.

وی گفت: بر اساس محاسبه‌های پایان سال ۱۴۰۱ ضریب اکچوئری که نشان‌دهنده ضریب پایداری صندوق است نسبت به گذشته افزایش یافته است. این عدد امسال و سال آینده با وجود افزایش تعهدات صندوق‌ها دوباره افزایش خواهد یافت،‌ زیرا بخشی از طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین بهره‌وری در شرکت‌های تولیدی افزایش‌ یافته و خرید سهام هلدینگ خلیج‌فارس برای صندوق‌ها بلافاصله ایجاد ارزش کرده است، از این رو وضعیت اکچوئری صندوق‌ها سال‌به‌سال بهبود خواهد یافت و در شرایط بدون حوادث غیرمترقبه خاص، وضعیت صندوق‌ها تا ۲۵ سال آینده پایدار خواهد بود.