سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی‌ باقی می‌ماند
سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی‌ باقی می‌ماند
بر اساس جداول لایحه بودجه 1403 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز در سال آینده مانند سال جاری 40 درصد و سهم منابع نفت‌خیز 3 درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»با توجه به اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به عنوان انفال به‌شمار می‌رود که درواقع یک ثروت بین نسلی است، در تبصره 4 لایحه بودجه سال آینده در بخش رابطه مالی دولت و نفت پیش‌بینی شده است در اجرای ماده 14 قانون برنامه هفتم توسعه، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز موظفند درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب ارزی که به نام دولت جمهوری اسلامی نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود، واریز و هر ماه سیاهه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بانک مرکزی تسلیم کنند.

سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی، سهم 3 درصد مناطق نفت خیز و گازخیز و توسعه نیافته و همچنین مطالبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز بابت قراردادهای موضوع ماده 15 قانون برنامه هفتم توسعه، با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور از محل این حساب پرداخت می‌شود.

همچنین 14.5 درصد از وجوه واریزی درآمد نفت و گاز به صورت علی‌الحساب و بر حسب مورد در وجه شرکت ملی نفت یا گاز پرداخت شده و تسویه حساب قطعی بر اساس قراردادها در مقاطع سه ماهه صورت می‌گیرد.

در این لایحه وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مکلفند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های اصلی و فرعی و نیز ارز حاصل از آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ارائه کنند.