سرمایه‌گذاری راهکار برون رفت از ناترازی انرژی
سرمایه‌گذاری راهکار برون رفت از ناترازی انرژی
یک کارشناس حوزه نفتی گفت: بخش عمده ناترازی انرژی در کشور به عدم سرمايه‌گذاري‌هاي برمی‌گردد.بنابراین باید فرصت‌های از دست رفته را جبران کرده و از سرمایه‌گذاران در این عرصه حمایت کنیم؛در غیراینصورت در بخش بهره برداری با مشکل مواجه خواهیم شد.

علی اصغر زرگر کارشناس حوزه نفت و اقتصاد، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در رابطه ناترازی انرژی در کشور اظهار کرد: در مرحله نخست باید چند واقعيت را در نظر بگیریم که ایران منابع غنی در حوزه نفت و گاز دارد؛ منتها این منابع برای اینکه بتواند کاربردی و استحصال و به مرحله تولید و مصرف برسد نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.

وی تصریح کرد: چندین سال است که دولت‌های گذشته اعلام کردند که حداقل صدها میلیارد برای بخش انرژی نیاز به سرمایه گذاری است. در گذشته به دلیل تحریم‌ها منابع خارجی وارد چرخه سرمایه گذاری نشده است. بنابراین زمانی كه سرمايه گذاري انجام نشود،  اولاً استحصال از چاه‌هاي نفت كم كم فروكش می‌کند. بنابراین بعد از آن پیک اولیه نمی توان به همان میزان از چاه نفت برداشت کرد. حالا ما یک زمانی می‌خواستیم به تولید 6 میلیون بشکه نفت برسیم؛ اما این میزان به 4 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است الان به نظر میاد حتی تولید نفت نیز کمتر شده است.

این کارشناس ادامه داد: در حوزه گاز چه در بخش خشکی و چه دریایی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم؛چرا که برداشت گاز نیاز به سرمایه گذاری هنگفت دارد. کشورهای خارجی برای برداشت از این منابع از تکنولوژی های‌تک استفاده می‌کنند متاسفانه ما به دلیل نبود این تکنولوژی و نبود همکاری کشورهای خارجی در برداشت به کندی عمل کردیم. دوم اینکه این سرمایه گذاری ها عمده بوده و از سوی دیگر توسعه طرح‌ها باید در دراز مدت اتفاق بیفتد و برای این منظور نیاز به اتخاذ تدابیر هوشمندانه و سرمایه گذاری است.

وی تأکید کرد: باید فرصت‌های از دست رفته را جبران کرده و از سرمایه‌گذاران در این عرصه حمایت کنیم؛در غیراینصورت در بخش بهره برداری با مشکل مواجه خواهیم شد و  کشورهای همسایه از میادین مشترک نفت و گاز بیشتر بهره خواهند برد.

وی ادامه داد: هم اکنون در پارس جنوبی این اتفاق رخ داده است. از سوی دیگر شبکه های عظیم گازرسانی در کشور گسترش پیدا کرده است و مصرف گاز نیز به شدت افزایش یافته است. بنابراین برای ادامه حیات این بخش و ارائه خدمات بهینه نیاز به منابع مالی هست که باید اقدامات اساسی در این خصوص شکل بگیرد.

زرگر افزود: با توجه به استحصال گاز و عدم سرمايه گذاري ما با كمبود گاز و ناترازی در این بخش مواجه هستیم. حتی در این برهه از شرایط گاز را هم صادر می‌کنیم؛ لذا اينجاست كه ايران به عنوان يك منبع مطمئن صادرات گاز محسوب نمی شود. چرا که در تولید گاز با مصرف ناترازی دارد.

وی تأکید کرد: بخش عمده ناترازی انرژی در کشور به عدم سرمايه‌گذاري‌هاي برمی‌گردد. مسئله بخش نفت است که چندین ساله از سرمایه گذاری خارجی بی‌بهره هستیم. البته سرمایه‌گذاری داخلی بیشتر روی میادین مشترک متمرکز کردیم. در عین حال خیلی از چاه‌های نفتی کشور قدیمی بوده و قدمت 20 تا 25 ساله دارد، بنابراین باید برای این چاهها آب و گاز تزریق شود تا بتوانیم استحصال کنیم. در این بخش نیز نیاز به سرمایه گذاری داریم.