طرح ارتقاء کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج به بهره‌برداری می‌رسد
طرح ارتقاء کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج به بهره‌برداری می‌رسد
پروژه ارتقاء و توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و ساماندهی شیرابه محل دفن پسماند با هدف بهبود کیفیت آب ورودی به سد ژاوه و با هزینه ای بالغ بر 360 میلیارد تومان، با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش «نبض انرژی» طرح ارتقاء تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران شروع شد و هدف از اجرای آن افزایش ظرفیت کمی تصفیه‌خانه از ۱۰۰ هزار مترمکعب به ۱۵۰ هزار مترمکعب در روز و افزایش جمعیت تحت پوشش از ۴۶۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر، بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک در حد مجاز است.

این گزارش حاکی است از آنجایی‌که ظرفیت تصفیه‌خانه موجود پذیرای فاضلاب تولیدی شهر سنندج نبوده و در بیشتر ساعات شبانه‌روز حجم زیادی از فاضلاب، بدون طی فرآیند تصفیه از کنارگذر وارد رودخانه قشلاق می‌شد و یکی از منابع آلاینده این رودخانه به حساب می‌آمد، با احداث سازه‌های آبگیر و خط انتقال حدود ۸ کیلومتری، شیرابه محل دفن پسماند زباله از رودخانه قشلاق حذف و به صورت ثقلی به تصفیه‌خانه هدایت شده و با رقیق سازی، تغییر و ارتقاء در فرآیند‌های تصفیه، شیرابه به راحتی تصفیه می‌شود.
بنا بر این گزارش به رغم اقدامات اجرایی سد ژاوه که مصارف آن کشاورزی در دشت‌های مستعد این استان است و سالهاست عملاً به پایان رسیده است، به دلیل حجم بالای آلاینده‌ها و مواد مغذی تولیدی توسط عوامل بالادستی که به رودخانه‌های منتهی به سد قشلاق وارد می شود، این سازه و تأسیسات وابسته آماده به کار آن، به مرحله بهره برداری نرسیده است.
بر این اساس به منظور محقق شدن آبگیری سد، مطالعات گسترده و جامع ارزیابی کیفیت آب رودخانه‌های منتهی به سد و مدلسازی مخزن انجام شد و در نهایت ضمن مشخص شدن مجموعه منابع تأثیرگذار، ارتقاء و توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج و ساماندهی شیرابه محل دفن زباله های این شهر در دستور کار وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو قرار گرفت.
در شرایط حاضر بخش تصفیه مایع فاضلاب این تصفیه خانه در طرح ارتقاء و توسعه از نظر ساخت، پیشرفت ۱۰۰ درصدی را داشته و از انتهای سال گذشته وارد مدار بهره برداری شده است و تنها بخش توسعه واحدهای مربوط به تصفیه لجن در مراحل پایانی اجرا است و عملاً بهره‌برداری کل مجموعه با توجه به احداث واحدهای جدید مورد نیاز و ارتقاء واحدهای قبلی در دست انجام است.