تدابیر شرکت ملی گاز ایران برای جبران ناترازی انرژی در زمستان
تدابیر شرکت ملی گاز ایران برای جبران ناترازی انرژی در زمستان
شرکت ملی گاز ایران برای رفع ناترازی گاز در کشور بحث ذخیره سازی روزمینی، تأسیسات CNG و Mini LNG در صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی، مقاوم سازی شبکه های گاز قدیمی، هوشمندسازی و بهینه سازی و .... را در اولویت کاری خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه یکی از مباحثی که بیشتر مورد توجه بوده بحث ناترازی انرژی در کشور است که متاسفانه با نزدیک شدن به فصول سرد سال بیشتر نمود پیدا می‌کند. با وجود اینکه مسئولان اذعان براین دارند که تدابیر ویژه‌ای در این خصوص در دستور کار است، اما زمزمه‌هایی در رابطه با ناترازی انرژی و به عبارتی کمبود سوخت در زمستان به گوش می‌رسد؛چرا که سوءمدیریت گاز در سال گذشته باعث تعطیلی بسیاری از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی شد و حتی شبکه خانگی هم از قطعی گاز در امان نماند. تنها راهکار دولت نیز در سال گذشته تنها تعطیل‌کردن مدارس و اداره‌ها بود.

امسال نیز با توجه به هشدارهایی که از یک ماه پیش شروع شده، قطعا ناترازی گاز میهمان بدون بازگشت ایرانی‌ها خواهد بود. در حالی از مدتی پیش مسئولان دولت نسبت به استفاده و مدیریت صحیح گاز هشدار می‌دهند که دقیقا مشخص نیست که مخاطبان آن‌ها چه کسانی هستند؟! آیا دولت رئیسی انتظار دارد که مردم کشوری که دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان شناخته می‌شود، در سردترین روزهای سال از وسایل گرمایشی استفاده نکنند.

به اعتقاد کارشناسان تنها مدیریت و کاهش مصرف در بخش خانگی و تجاری نمی‌تواند راهگشای موثری در راستای جبران ناترازی انرژی باشد باید زیرساخت‌ها و بخش‌های انتقال گاز اصلاح و تقویت شود. در کنار این امر مهم بایستی شرکت ملی گاز ایران را برای رفع ناترازی گاز در کشور بحث ذخیره سازی روزمینی، تأسیسات CNG و Mini LNG در صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی، تعویض بخاری های فرسوده و جایگزینی بخاری های پربازده با کم بازده، مقاوم سازی شبکه های گاز قدیمی، هوشمندسازی و بهینه سازی و …. در اولویت کاری خود قرار دهد. اکنون نیز اگر چاره‌ای برای بهینه‌سازی تولید و مصرف نشود، زمستان امسال چه بسا سخت‌تر از سال گذشته باشد.