انجام طولانی‌ترین اورهال گازی کشور در پالایشگاه ششم عسلویه
انجام طولانی‌ترین اورهال گازی کشور در پالایشگاه ششم عسلویه
برای نخستین بار در کشور، طولانی‌ترین عملیات تعمیرات اساسی تاریخ پالایشگاهی ایران به دست متخصصان داخلی در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در بیست و چهارمین روز از مهرماه 1402 و پس از یکصد روز کار و تلاش مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی، تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی به پایان رسید.

عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم عسلویه که شامل ردیف‌های 1، 2، 3 و 4 گازی و یوتیلیتی پالایشگاه می‌شود از روز دوشنبه 19 تیرماه آغاز و به مدت 99 روز به طول انجامید و درنهایت در روز دوشنبه 24 مهرماه 1402 با موفقیت همه‌جانبه به سرانجام رسید.

این دوره از عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم به همراه تمام پیچیدگی‌ها و سختی‌های موجود با تکیه بر توانمندی‌ها، دانش فنی و تخصص نیروهای متعهد، متخصص و جوان و استفاده از تجارب نیروهای کارآزموده با نظارت مدیران ارشد و میانی پالایشگاه درجهت استمرار تولید گاز و با روش ردیف به ردیف پیش رفت و در روزهای پایانی مهرماه به کار خود پایان داد.

بنابر این گزارش، عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم از ردیف سوم گازی پالایشگاه آغاز و به ترتیب ردیف‌های چهارم، دوم و اول و پس از آن واحدهای stab و treatment را در برگرفت.

اورهال پالایشگاه ششم عسلویه در حالی به مدت 100 روز در حال انجام بود که در این مدت هیچگونه وقفه‌ای در تولید و انتقال گاز پالایشگاه و شارژ شبکه سراسری گاز کشور روی نداد به طوری که تولید پالایشگاه هم‌زمان و موازی با تعمیرات اساسی به صورت ایمن و پایدار صورت گرفت.

همچنین خروج، تخلیه، حمل و امحای بیشترین تناژ لجن‌های هیدروکربنی پالایشگاه در طی سال‌های اخیر در این دوره از اورهال انجام شد و علاوه‌بر آن استارت تعویض آنلاین راکتورها، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی جهت اجرای طولانی‌ترین تعمیرات اساسی اجرا شده در شهرستان عسلویه درراستای عدم نیاز به تعمیرات اساسی طی سه سال آینده، تعمیر و بازسازی خط لوله 16 و درنتیجه افزایش تولید روزانه 6 میلیون مترمکعب گاز نیز ازجمله دستاوردهای پیمانکار اصلی تعمیرات و نگهداری پالایشگاه ششم در این صد روز بود.

اگرچه اورهال اصلی پایان پذیرفته است اما باتوجه به قابلیت‌های فنی و مهندسی سمندیس، دیگر اشکالات پالایشگاه ازجمله بخش دیگری از واحد 108 و واحد 143 همچنان در دست تعمیر و نوسازی است.

عبور از زمستان سخت و تابستان تفت

گفتنی است انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم درست در گرمترین روزهای تابستان امسال که دمای هوای عسلویه به بیش از 55 درجه رسید (بیشترین دمای هوا ثبت شده در تاریخ کشور)، اگرچه دمای احساسی بالای 66 درجه بود، از سوی پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم و عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس شروع شد و متخصصان و کارگران ایرانی فعال در این تعمیرات به‌رغم گرمای 55 درجه و رطوبت صد درصدی،  بدون ذره‌ای عقب‌‎ماندگی، کارها را پیش ‌بردند و توانستند آن را بی هیچگونه حادثه‌ای و مطابق با اهداف برنامه‌ریزی شده از سوی بازرسی به صورت صد درصدی محقق کنند.

حضور پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم در عسلویه و مجتمع گاز پارس جنوبی در حالی آغاز شد که این شرکت فعالیت پیمانکاری خود را با پایین‌ترین قیمت نسبت به دیگر رقبا شروع کرد و از همان ابتدا به‌دلیل توانمندی‌های فنی و مهندسی خویش مورد توجه قرار گرفت به‌گونه‌ای که مدیران ارشد نفتی کشور بر ضرورت انجام امور پالایشگاهی از سوی این شرکت در زمستان سخت 1401 تأکید کردند که البته این تأکید با دستاوردهای مهمی ازجمله تعمیرات واحدهای پالایشگاهی با تکیه بر دانش داخلی در آذرماه 1401 شامل عملیات تعمیرات اساسی Cold Box و همچنین واحدهای 108، 110 و 160 پالایشگاه ششم که به‌طور کامل توسط نیروهای متخصص ایرانی و پیمانکار تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری این پالایشگاه، انجام و نهایی شد، همراه شد.

در همان زمان واحد 108 به‌عنوان واحد بازیافت گوگرد که حدود سه سال با اشکالات جدی روبه‌رو بود با استفاده از نیروی بومی و بومی‌سازی قطعات، تعمیرات واحد زباله‌سوز و واحد AGE آن به انجام رسید و در مدار قرار گرفت و تولید بلوور این واحد نیز که به‌طور کامل از خارج وارد می‌شد از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی آغاز شد. علاوه‌بر این، تعمیرات اساسی واحد 110 به‌عنوان واحد پشتیبان تثبیت میعانات گازی انجام و واحد وارد مدار تولید شد و واحد 102 احیاء تغلیظ گلایکول نیز به روش نوین rope Accsss  در مرحله تعمیرات اساسی قرار گرفت.

انجام این امور آن هم در بدو شروع فعالیت پیمانکاری سمندیس سبب شد تا با مدیریت کلان گازی و نفتی کشور، عبور از زمستان سخت پارسال بدون وقفه در گازررسانی صورت گیرد.

پیش از این هم شهاب چهارلنگ، رییس بهره‌برداری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی درباره عملیات تعمیرات اساسی گفته بود که یکی از موارد مهم و کلیدی در بازه تعمیرات اساسی سال جاری این پالایشگاه، انجام تعمیرات مهم در ردیف گازی سوم است و این اقدامات حیاتی بدون کاهش تولید در سکوی گازی و با مدیریت گاز مازاد با هدف رفع موانع در تولید و انجام اقدامات اصلاحی لازم کلید خورده است.

چهارلنگ تأکید کرده بود که این مهم با استفاده از قطعات و تجهیزات جدید و باکیفیت سازندگان ایرانی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

دستور ویژه برای حل ناترازی گاز

امید است باتوجه به اقدامات صورت گرفته در پالایشگاه ششم و انجام بزرگترین اورهال گازی کشور در این پالایشگاه، گامی مؤثر درراستای عمل به دستور ویژه رییس جمهوری برای حل موضوع ناترازی گاز برداشته شود و همچنانکه سیدابراهیم رئیسی بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف انرژی در کنار مدیریت تولید اشاره و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه همراه با نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هرگونه کم‌کاری دستگاه‌های مذکور تاکید کرده است از آسیب‌های این ناترازی بر بخش‌های صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی کاسته شود.

دولت و در رأس آن وزارت نفت و شرکت ملی گاز می‌توانند با کمک بخش خصوصی و مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز، زمستان امسال را که پیش‌بینی می‌شود نسبت به پارسال زودتر آغاز شده و طولانی‌تر باشد با کمترین چالش پشت سر بگذارند.