ایجاد ظرفیت‌های قراردادی برای توسعه میدان‌های گازی تصویب شد
ایجاد ظرفیت‌های قراردادی برای توسعه میدان‌های گازی تصویب شد
ارتقای بازار بهینه‌سازی انرژی، متنوع‌سازی سبد تولید و مصرف نهایی انرژی، ایجاد ظرفیت‌های قراردادی برای توسعه میدان‌های گازی، جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های نفتی و توسعه ظرفیت‌های پالایش نفت خام در نشست امروز شورای‌ عالی انرژی تصویب شد.

به گزارش  «نبض انرژی» سیدابراهیم رئیسی، رئیسی‌جمهوری ، در نشست شورای‌ عالی انرژی با تأکید بر اهمیت موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، این شورا را به بررسی دقیق روند کنونی مصرف و ارائه سریع راهکارهای بهینه‌سازی مکلف کرد.

وی با بیان اینکه دولت مردمی وارث ناترازی شدید در عرصه انرژی است، رفع این ناترازی را با توجه به امکانات و ظرفیت‌های کشور امکان‌پذیر دانست و با قدردانی از اقدام‌های قابل توجه انجام‌شده در این دولت، از دستگاه‌های مسئول خواست با تلاش بیشتر برای رفع سریع‌تر این ناترازی، از آسیب‌های آن به بخش‌های دیگر نظیر صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی بکاهند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف در کنار مدیریت تولید، از کم‌توجهی به مدیریت مصرف طی سال‌های گذشته گفت و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه همراه با نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هرگونه کم‌کاری دستگاه‌های یادشده تأکید کرد.

افزایش سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بهینه‌کردن بیش از پیش مصرف و نیز کاهش اتلاف انرژی، تأکید بر اجرای جدی‌ مقررات ناظر بر کاهش و بهینه شدن مصرف انرژی در عرصه ساختمان‌سازی و بهبود بهره‌وری مصرف انرژی در عرصه حمل‌ونقل، صنعت و کشاورزی از جمله راهکارهایی بود که رئیسی برای رفع ناترازی انرژی در کشور بر انجام آنها تأکید و دبیرخانه شورا را مکلف کرد پیگیر اجرای سریع این موارد باشد.

وی با مهم دانستن نقش مردم در اجرای این تکالیف خطاب به دستگاه‌های متولی مدیریت انرژی کشور اظهار کرد: نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی قبل از تدابیر تنبیهی به شکل موثرتر و سریع‌تری شما را به اهداف‌تان خواهد رساند.

ارتقای بازار بهینه‌سازی انرژی، متنوع‌سازی سبد تولید و مصرف نهایی انرژی، تقویت زیرساخت‌های استاندارد، تقویت زیرساخت‌های پایش مصرف انرژی، بهبود ظرفیت‌های صرفه‌جویی مصرف در بخش ساختمان، توسعه شرکت‌های خدمات انرژی و بهینه‌سازی مصرف، کاهش مصرف در دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف، ایجاد ظرفیت‌های قراردادی برای توسعه میدان‌های گازی، جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های نفتی، توسعه ظرفیت‌های پالایش نفت خام و توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر از جمله مصوبه‌های نشست امروز بودند که رئیس‌جمهوری بر ضرورت پیگیری جدی دبیرخانه شورای‌عالی انرژی برای تسریع در اجرا و ارائه گزارش‌های منظم و مستمر از کمیت و کیفیت پیشرفت کار تأکید کرد.