احداث مجتمع معدنی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی
احداث مجتمع معدنی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی
معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی در مدت زمان ۳ سال و با سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی احداث می‌شود.

به گزارش «نبض انرژی» سیدجواد احمدی،‌ مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) در آیین عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی و معدن‌کاری در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی گفت: مطالعات پی‌جویی این معدن از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون اکتشافات و حفاری‌هایی در منطقه انجام شده است.

وی تصریح کرد: با عملیات‌های اجرایی مشخص شد این محدوده از نظر دارا بودن مواد پرتوزا به‌ویژه اورانیوم و عناصر همراه، منطقه‌ای مستعد محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بابت ایجاد زیرساخت‌های موجود در منطقه انجام شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی در ۳ سال آینده ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

احمدی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در این مجتمع معدنی حدود ۵۰۰ هزار تن کانی سنگ اورانیوم و همچنین سایر عناصر همراه وجود دارد که انشاالله با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود در سازمان انرژی اتمی ایران بتوانیم بهره‌برداری این مواد را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ۱۸ ماه آتی «تست فرآوری کانی‌ سنگ» و ایجاد زیرساخت‌ها را انجام می‌دهیم و همچنین مطالعات ساخت کارخانه فرآوری را دنبال می‌کنیم. همچنین در ۱۸ ماه بعدی، بحث احداث کارخانه را پیگیری خواهیم کرد و در نظر داریم در ۳ سال آینده کارخانه فرآوری اورانیوم و نیز عناصر همراه را در منطقه احداث کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه احداث این مجتمع معدنی و صنعتی موجب تحول اساسی در منطقه می‌شود؛ گفت: مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی موجب اشتغالزایی مستقیم برای بیش از یک هزار نفر می‌شود و همچنین این مجتمع موجب اشتغالزایی غیرمستقیم برای تعداد زیادی از افراد خواهد شد.

گفتنی است عملیات اجرایی اکتشافات تکمیلی و معدن‌کاری در مجتمع معدنی و صنعتی اورانیوم شهدای آذربایجان غربی در محدوده «دیلک وردی» با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان وی و مدیران ارشد صنعت هسته‌ای و نیز استاندار و مسوولان محلی آغاز شد.