برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صنعت پلیمر/ جایگاه پلیمرها در پتروشیمی ایران ارتقا می‌یابد
برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صنعت پلیمر/ جایگاه پلیمرها در پتروشیمی ایران ارتقا می‌یابد
نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه "برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها است"، گفت: برنامه‌ریزهایی صورت گرفته که مشکلات پیش‌روی توسعه صنعت پلیمر و صادرات محصولات رفع شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمدرضا حیدرزاده، نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت پلیمر جزو صنایع استراتژیک کشور است و ارزآوری بالایی دارد و ما می‌توانیم با توجه به مزیت‌های این صنعت و مزیت‌های کشور در بخش انرژی به اهداف توسعه‌ای در این بخش برسیم.

وی افزود: در حال حاضر کمیته‌هایی با کشورهای هدف صادرات تشکیل شده تا معضلات صادرات رفع شود؛ یکی از معضلاتی که در داخل کشور وجود دارد، کمبود مواد اولیه صنایع پلیمر و افزایش قیمت آن است.

حیدرزاده با بیان اینکه “عدم توانایی در نوسازی ماشین آلات نیز مشکلی اساسی است”، گفت: برنامه‌ریزهایی صورت گرفته که این مشکلات با تعامل بین بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کشورهای هدف رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر 390 میلیون تن و در خاورمیانه 36 میلیون تن است که سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با 8.1 میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی 8.8 میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب 2 و 23 درصد است.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با بیان اینکه “تولید تجمعی نیمه اول سال 1402 این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری کشور معادل 1،014 هزار تن بوده که این میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای 3 درصد رشد بوده است”، گفت: صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1402 این شرکت در کدال نشان می‌دهد که به ازای هر سهم 418 تومان ایجاد شده در حالی‌که سود هر سهم در دوره مشابه سال گذشته 375 تومان بوده است.

وی ادامه داد: صادرات محصولات پلیمری در سال گذشته در جهان حدود 117 میلیون تن و در خاورمیانه حدود 24 میلیون تن بوده است و در ایران نیز برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها است.

نایب رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و 31 طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد و در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران، طبق اعلام معاون وزیر نفت به‌گونه‌ای هدفگذاری شده که ظرفیت تولید در پایان دولت به 11 میلیون تن در سال و در سال 1406، به 19.8 میلیون تن در سال برسد.