آیا طلای سیاه روی آرامش را خواهد دید؟
آیا طلای سیاه روی آرامش را خواهد دید؟
تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر بازار نفت هنوز نامشخص است؛ اما با این حال، درگیری‌ها می‌تواند در بلند مدت، تاثیری بر بازار طلای سیاه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»یکی از مباحثی که طی روز‌های اخیر بر بازار جهانی طلای سیاه تاثیر گذاشته بحث درگیری‌های اخیر بین اسرائیل و حماس است که سب شده قیمت نفت در نوسان قرار گیرد.

فعلا به نظر می‌رسد که معامله‌کنندگان نفت خام انتظار افزایش شدید قیمت را ندارند چرا که هیچ تهدید فوری عرضه نفت را تهدید نمی‌کند. با این حال، همه نگاه‌ها به سمت ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و حامی اصلی گروه حماس است.

تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر بازار نفت هنوز نامشخص است. با این حال، درگیری‌ها می‌تواند در بلند مدت، تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر بازار نفت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مدت زمان و شدت درگیری‌ها، و همچنین واکنش سایر بازیگران بازار نفت. در صورتی که درگیری‌ها به طور قابل توجهی گسترش یابد و یا منجر به اختلال قابل توجهی در عرضه نفت از خاورمیانه شود، این امر می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت نفت شود.

کارشناسان درباره احتمال گسترش درگیری بین رژیم صهیونیستی و  غزه و تاثیر آن بر افزایش قیمت نفت معتقدند که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ فراگیری در منطقه صورت گیرد، زیرا به شرطی اوضاع به این شکل خواهد شد که امریکا، ایران و کشور‌های منطقه درگیر شوند، فعلا به نظر نمی‌آید حتی اگر حزب‌الله لبنان هم با اسرائیل درگیر شود ایران مستقیما وارد این جنگ شود.

در بازار امروز قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار درگیری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات نفت برنت با ۷۹ سنت کاهش، به ۹۱ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات بیش از یک دلار کاهش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۱ سنت کاهش، به ۸۷ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص بازار جهانی نفت، هفته گذشته بیش از یک درصد افزایش یافته بودند که دومین رشد هفتگی متوالی آن‌ها بود و تحت تاثیر نگرانی نسبت به مختل شدن عرضه نفت از خاورمیانه به دنبال درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی روی داد.