صندوق توسعه ملی در پروژه‌های تاپیکو سرمایه‌گذاری می‌کند
صندوق توسعه ملی در پروژه‌های تاپیکو سرمایه‌گذاری می‌کند
بر اساس توافق صورت‌گرفته میان صندوق توسعه ملی و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، بزرگترین سرمایه‌گذاری ارزی در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت تاپیکو صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از روابط عمومی تاپیکو، روز چهارشنبه در نشست مدیران ارشد صندوق توسعه ملی و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، راهکارهای سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی در پروژه‌های شرکت‌های تابعه تاپیکو مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از برنامه این صندوق برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای و سودآور در کشور خبر داد و هلدینگ تاپیکو را یکی از اهداف این سرمایه‌گذاری‌ها خواند. بابک افقهی سرپرست تاپیکو نیز در این نشست، برنامه‌های گسترده این هلدینگ برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی را ارائه کرد.

افقهی با بیان جایگاه تاپیکو در مجموعه پرتفوی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ضرورت توجه به سرمایه گذاری در هلدینگ تاپیکو را برای کمک به کاهش کسری تراز عملیاتی تامین اجتماعی در سالهای پیش رو مورد تاکید قرار داد و به ظرفیتهای گسترده سرمایه گذاری در این هلدینگ پرداخت.

لازم به ذکر است بر اساس اختیارات جدیدی که طبق مصوبات قانونی به صندوق توسعه ملی داده شده، این صندوق علاوه بر اعطای تسهیلات ارزی به طرح‌ها، می‌تواند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کشور مشارکت کند.

از سوی دیگر، با توجه به این که هلدینگ تاپیکو با داشتن بیش از 90 شرکت مدیریتی و غیرمدیریتی، سهم بالایی در صنایع نفتی، گازی، پتروشیمی، سلولزی و لاستیک کشور دارد، پروژه‌های توسعه‌ای بزرگی برای این شرکت‌ها لحاظ کرده که اجرای آنها ضمن افزایش درآمد ارزی برای کشور، اشتغالزایی گسترده‌ای نیز ایجاد خواهد کرد.

از آنجا که صندوق توسعه ملی قصد دارد عمده سرمایه‌گذاری خود را در بخش نفت و گاز انجام دهد، طبق توافق صورت‌گرفته با تاپیکو مقرر شد تاپیکو طرح‌های سرمایه‌گذاری خود در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی را به صندوق توسعه ملی ارائه کند و پس از انجام توافق، تامین مالی آنها توسط صندوق توسعه ملی انجام گیرد.

با توجه به این که در راهبرد جدید، صندوق توسعه ملی ظرفیت سرمایه‌گذاری بیش از 50 میلیارد دلاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را خواهد داشت، این توافق سبب انجام تاریخی‌ترین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تاپیکو و شرکت‌های تابعه آن خواهد شد و هلدینگ تاپیکو را به بزرگترین شرکت مادرتخصصی- صنعتی ایران تبدیل خواهد کرد.