استفاده از دلار در معاملات نفتی روسیه، ۲۵ درصد کاهش یافت
استفاده از دلار در معاملات نفتی روسیه، ۲۵ درصد کاهش یافت
۲۵ درصد از کل پرداخت‌ها در تجارت نفت خام روسیه با سایر کشورهای جهان، به جای دلار آمریکا به یوان چین انجام می‌شود.

به گزارش «نبض انرژی» به نقل از وبگاه Watcher. Guru، روسیه با کمک کشورهای عضو بریکس در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌ها است؛ زیرا این کشورها کمک می‌کنند که اقتصاد روسیه از راه معاملات نفتی سرپا بماند.

هند، چین و عربستان سعودی، که از اعضای بریکس هستند، نفت خام روسیه را با قیمتی ارزان‌تر به ارزهای محلی و نه دلار آمریکا می‌خرند.

در حال حاضر، یوان چین محبوب‌ترین ارز برای تجارت نفت با روسیه است که به وابستگی به دلار آمریکا پایان می‌بخشد.

استفاده از دلار آمریکا به آرامی در حال کاهش است؛ زیرا به ارزهای محلی اهمیت داده می‌شود.

روسیه که خود نیز عضو بریکس است، از یوان چین به عنوان ارز پرداختی برای صادرات نفت خام به کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

برای ۲۵ درصد از کل پرداخت‌ها در معاملات نفتی روسیه با سایر کشورهای جهان از یوان چین استفاده می‌شود. این اولین‌بار است که این کشور به جای دلار آمریکا از ارزهای محلی برای تجارت نفت استفاده می‌کند.

هند برای پرداخت پول نفت روسیه از یوان چین استفاده می‌کند و از فوریه (بهمن، اسفند) ۲۰۲۲ میلادی در مبادلات خارجی خود نزدیک به ۷ میلیارد دلار پس‌انداز کرده است.

عربستان سعودی نیز نفت را با قیمت پایین از روسیه خرید و در اوایل امسال آن را به اروپا منتقل کرد. چین نیز از روسیه با پرداخت ارز محلی این کشور به جای دلار آمریکا نفت تهیه می‌کند.

با وجود تحریم‌ها، روسیه اقتصاد خود را حفظ می‌کند و نگرانی چندانی درباره پیامدهای حمله به اوکراین به خود راه نمی‌دهد.

بریکس در حال متقاعد کردن سایر کشورها هست تا هزینه خرید نفت را به جای دلار آمریکا به ارزهای محلی پرداخت کنند. این اقدام به این بلوک اقتصادی کمک می‌کند به هدف خود مبنی‌بر پایان دادن به سلطه جهانی دلار آمریکا، نزدیک شود.