روابط ایران و روسیه به‌ویژه در حوزه انرژی راهبردی است
روابط ایران و روسیه به‌ویژه در حوزه انرژی راهبردی است
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی انرژی در این دولت به نحو مطلوبی پیش می‌رود، گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در بخش نفت به افزایش تولید و صادرات محصولات نفتی می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» هادی بیگی‌نژاد، به مذاکرات انجام‌شده میان ایران و روسیه در بخش نفت و گاز و اجرایی‌ شدن قراردادهای نفتی بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: روابط ایران و روسیه یک رابطه راهبردی است. دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نفت و گاز با یکدیگر روابط خوبی دارند و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز در این بخش میان دو کشور انجام شده است.

وی افزود: همکاری‌های ایران و روسیهصادرات در بخش نفت به افزایش تولید و صادرات محصولات نفتی می‌انجامد، همچنین افزایش سرمایه‌گذاری‌ها نیز در این بخش منابع مالی خوبی برای هر دو طرف ایجاد خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه وزارت نفت در این دولت به‌خوبی دیپلماسی انرژی را پیش می‌برد، در حالی که برای این مقوله در دولت گذشته اهمیتی قائل نبود و به نوعی دیپلماسی انرژی مسکوت مانده بود.

شایان یادآوری است که جواد اوجی، وزیر نفت روز پنجشنبه (۲۰ مهرماه) در سفر به روسیه و با شرکت در مجمع بین‌المللی هفته انرژی این کشور اظهار کرد: ایران امن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر انتقال انرژی به آب‌های آزاد است و جهان انرژی نمی‌تواند نقش کلیدی این کشور را نادیده بگیرد. ایران افزون بر دارا بودن منابع انرژی موقعیت مناسب جغرافیایی دارد که در نقطه اتصال آسیا و اروپا قرار گرفته و تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج فارس است. کشورهای اطراف ما برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی واردکننده این کالاها هستند و این شرایط امکان ایفای نقش قطب انرژی را برای ایران تسهیل می‌کند.