وضعیت قرمز منابع آبی تهران/ کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در پایتخت
وضعیت قرمز منابع آبی تهران/ کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در پایتخت
وضعیت منابع آبی در تهران و در همین روزهای نخست سال آبی جاری به دلیل وقوع خشکسالی سه‌ساله همچنان نیازمند رعایت مدیریت مصرف است.

به گزارش«نبض انرژی» وضعیت منابع آبی در استان تهران در تابستان امسال چندان مناسب نبود و بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب استان با صدور هشدارهایی، مردم را به رعایت مدیریت مصرف تشویق می‌کرد.

همین موضوع سبب شد تا طرح برخورد با مشترکان بد مصرف آب در روزهای گرم تابستان در دستور کار قرار گیرد و افرادی که مصرف بی‌رویه داشتند، با قطع آب در بازه زمانی چند ساعته روبرو می‌شدند.

طرح برخورد با مشترکان بد مصرف در بخش اداری هم در استان تهران به جد دنبال شد و تعدادی از ادارات‌ با قطع آب روبرو شدند.

با این حال تابستان امسال با همه سختی‌هایش به اتمام رسید و انتظار می‌رود که سال آبی سال جدید پر آب‌تری برای تهران شاهد باشیم.

اما گزارش تازه شرکت آب منطقه‌ای تهران بیانگر آن است که روزهای نخست سال آبی جاری برای منابع آبی این شهر روزهای خوبی نبوده است.

شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد که مجموع ذخیره آب سدهای استان تهران (لتیان، امیرکبیر، طالقان، لار و ماملو) به ۳۷۲ میلیون مترمکعب رسید.

حجم سدهای استان تهران اکنون ۳۷۲ میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته ۳۷۱ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

همچنین شهریورماه سال جاری با ۱.۵ میلی‌متر بارندگی، نقطه پایانی بر سال آبی بود که استان تهران با ۱۹۷.۹ میلی‌متر بارش، با کاهش ۳۰.۴ درصدی بارش‌ها، سومین سال پیاپی را با کمبود قابل‌توجه میزان رواناب‌های سطحی حاصل از بارش پشت سر گذاشت.

بر اساس نتایج اطلاعات دریافتی از شبکه ایستگاه‌های تبخیر سنجی و ترسیم منحنی هم دما، بیست و دو روز ابتدایی شهریورماه سال جاری با تداوم افزایش دمای یک تا دودرجه‌ای نسبت به دوره نرمال، شهریورماهی با شرایط دشوار آب‌وهوایی را برای شهروندان استان تهران، ثبت کرد.

اگر چه دهه پایانی این ماه، میل به سازگاری دمایی داشت و با توقف روند افزایشی دما، روزهای خنکی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت، سپری کرد، اما میانگین دمای استان، در شهریورماه امسال با ۲۵.۲ درجه سانتیگراد، در مقایسه با میانگین دمای ۲۴.۳ درجه سانتیگراد شهریورماه گذشته و ۲۳.۹ درجه سانتیگراد میانگین بلندمدت، به ترتیب با افزایش ۰.۹ و ۱.۳ درجه‌ای دما، مواجه شد.

بر اساس نقشه‌های هم تبخیر ترسیمی، میزان تبخیر شهریورماه در گستره استان، ۲۹۷.۶ میلیمتر محاسبه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۰.۴درصد افزایش تبخیر مواجه بوده‌ایم.

مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب باتوجه‌به کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌های پی‌درپی همچنان در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی توصیه می‌شود.

پس از اینکه سازمان هواشناسی تهران با صدور هشدار سطح نارنجی، از نفوذ سامانه بارشی و ناپایداری متناوب در استان به‌ویژه برای نیمه شمالی و مناطق غربی استان داد، شاهد بارش‌ها در این استان هستیم؛ اما آیا این بارش‌ها می‌تواند تهران را از خط‌ قرمز آبی خارج کند.