رئیس جمهور سامانه آبرسانی به شهر شیراز را افتتاح کرد
رئیس جمهور سامانه آبرسانی به شهر شیراز را افتتاح کرد
در راستای تامین آب شرب سالم و پایدار در دولت سیزدهم، رئیس جمهور به همراه وزیر نیرو سامانه آبرسانی به شهر شیراز را افتتاح کرد که تامین آب شرب سالم و پایدار برای بیش از 2 میلیون نفر را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروز، جمعه همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان فارس با حضور آیت‌الله “سید ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور و “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن افتتاح و به مرحله بهره‌برداری رسید.
در این سفر 35 طرح و پروژه عظیم صنعت آب و برق به بهره‌برداری رسید و یکی از مهم‎ترین و اثربخش‌ترین این طرح‌ها که بیش از یک دهه است مسکوت مانده و از زمان اجرای آن می‌گذرد، افتتاح سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن است.
بحران کم‌آبی و گسترش خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز، قطعی‌های مکرر آب در مناطق مختلف این کلانشهر و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطمئن، سالم و پایدار ضرورت بهره‌برداری از این پروژه را دوچندان کرد.
در حالی که عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 آغاز شد، مقرر شده بود که این طرح ظرف مدت چهار سال به سرانجام و بهره‌برداری برسد اما با گذشت سال‌ها این طرح عظیم مسکوت ماند و با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و تاکید بر تسریع و تکمیل این پروژه مهم، امروز شاهد افتتاح آن به صورت رسمی هستیم که با اثرات و نتایج مثبت اقتصادی و اجتماعی چشمگیری همراه شده است.
این سامانه با صرف اعتباری بالغ بر 6000 میلیارد تومان به منظور افزایش تأمين آب شرب شهر شيراز با ظرفیت 90 میلیون مترمکعب در سال، برای جمعیت 2 میلیون نفری شیراز و از منابع سطحی درياچه سد درودزن اجرایی و افتتاح شد.
این طرح شامل 78 کیلومتر خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر 1400 تا 1800میلی‌متر در مسیر کوهستانی صعب العبور، یک ایستگاه پمپاژ شامل 5 دستگاه الکترو پمپ با فشار 250 متر و یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت 3 مترمکعب درثانیه است،
تامین لوله و اجرای عملیات لوله‌گذاری به میزان 15 کیلومتر در کلان‌شهر شیراز با عبور از تاسیسات شهری، تامین و نصب شیرآلات و اتصالات مورد نیاز و تحویل آب به شرکت آبفا در مخازن دوکوهک و معالی‌آباد، تکمیل پست برق 66 به 6.3 کیلوولت جهت ایستگاه پمپاژ و انجام بخشی از پوشش تونل انتقال از جمله اقداماتی است که در مسیر بهره‌برداری از این پروژه صورت گرفته است.
تامین آب شرب پایدار بیش از 40 درصد جمعیت کلان شهر شیراز، کاهش وابستگی به منابع آب زیرزمینی از جمله دستاوردهای بهره‌برداری این طرح است.
خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با حدود 4.5 کیلومتر تونل انتقال، دارای ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰ هزار متر مکعب است.
لازم به توضیح است: امروز، جمعه 35 پروژه آب و برق با سرمایه‌گذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس افتتاح و به بهره‌برداری رسید که افتتاح سامانه آبرسانی به شهر شیراز از سد درودزن از جمله مهمترین این طرح‌ها است.