تعطیلی؛ واژه بی‌معنا در صنعت نیروگاهی
تعطیلی؛ واژه بی‌معنا در صنعت نیروگاهی
برای نیروگاه‌ها تعطیلی بی‌معناست. تلاشگران صنعت تولید برق در نیروگاه شهیدرجایی همگام با همه نیروگاه‌های کشور در تمام ایام سال در جبهه تولید انرژی الکتریکی خدمت می‌کنند تا رفاه، آسایش و امنیت در گرما و سرما همراه همیشگی هم‌وطنان عزیزمان باشد‌.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین در یادداشتی نوشت: در روزهای داغ تابستان امسال و سال گذشته که شهروندان به دلیل پیشی‌گرفتن مصرف بر تولید، مانند سال‌های قبل‌تر‌ در ساعاتی از شبانه‌روز شاهد وقوع خاموشی‌ نبودند، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور که حدود 94 درصد برق کشور را تولید می‌کنند در تکاپوی تولید مستمر و پایدار برای تامین انرژی الکتریکی بودند تا از فصل گرم تابستان با موفقیت عبور کنیم.
دو هفته آغازین مردادماه امسال از گرم‌ترین روزهای سال 1402 بود. به‌طوری که  در برخی از نقاط کشور دمای هوا تا 66 درجه سانتیگراد افزایش و در پی آن تقاضای مصرف برق در کشور روند صعودی داشت و همچنین مصرف برق در 15 مردادماه 1402 به بیش از 73هزار مگاوات رسید که این میزان  مصرف نسبت به سال گذشته از افزایش 6.5 درصدی برخوردار بود ولی با این حال نیروگاه‌های حرارتی در پایداری تولید کارنامه‌ای موفق  و درخشانی به دست آوردند‌.
تغییرات آب و هوایی و افزایش زودهنگام دمای هوا، همراه با کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری هم بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی را کاهش داد و همچنین به  احتمال  خاموشی‌ها قوت می‌بخشید؛ ولی با تدابیر ارزنده شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با انجام تعمیرات کامل و به موقع در نیروگاه و رسیدن به ضریب آمادگی تولید نیروگاه‌ها ی حرارتی به 99 درصد، افتتاح نیروگاه‌های جدید و ارتقای توان و رفع محدودیت‌های تولید و در نتیجه افزایش  2749 مگاواتی ظرفیت، تخصیص پاداش‌های صرفه‌جویی قابل توجه به مشترکان بامصرف کاهشی و سایر اقدامات وزارت نیرو در سال 1402، همگی موجب شد تا باتلاش‌های شبانه‌روزی خانواده بزرگ صنعت برق در پیک تابستان امسال شاهد خاموشی در کشور نباشیم و هم‌وطنان از نعمت برق بهره‌مند باشند.
پیک تابستان 1402 در حالی پایان یافت که علیرغم ناترازی تولید و مصرف برق، میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور در طول یکسال گذشته، 3 درصد افزایش یافت که در این میان، سهم افزایش تولید برق نیروگاه شهیدرجایی قزوین در رقابت بین عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی، در نیمه اول امسال نزدیک به 2 درصد بود.
این ۲ درصد افزایش تولید نسبت به مدت‌مشابه سال گذشته اتفاق افتاده و در همین مدت هم بیش از 1.7 درصد بر میزان آمادگی واحدهای سیزده گانه‌اش افزوده شده‌ است.

تولید برق 3.5 درصد کشور در نیروگاه شهیدرجایی قزوین
تولید برق از مسیر سخت و دشواری عبور می‌کند. مسیری که با حجم زیادی از فعالیت‌های فنی، تخصصی و پشتیبانی همراه است و این نیروگاه با تعهد به انجام وظیفه خود، سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی برق 3.5 درصد برق کل کشور را تولید می‌کند. این مهم برگرفته از اهتمام و مسئولیت‌پذیری است که متخصصان این حوزه در خود احساس می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای انجام 17 برنامه تعمیراتی در واحدهای 13گانه نیروگاه شهیدرجایی
هر سال در آستانه فصل سرد که مصرف انرژی برق کاهشی می‌شود همه تجهیزات واحدهای این نیروگاه  همانند سایر نیروگاه‌ها با هدف کسب آمادگی برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز در فصل پرمصرف تابستان، مورد بازبینی قرار می‌گیرد و در این خصوص ۱۷ برنامه گسترده تعمیراتی برای انجام تعمیرات ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی می‌شود.
انجام حجم گسترده‌ فعالیت‌های تعمیراتی در ۳ حوزه الکتریک، ابزار دقیق و مکانیک از یک سو حضور متخصصان با تجربه و دارای دانش بالا را می‌طلبد و از سوی دیگر تأمین قطعات و تجهیزات لازم برای تداوم فعالیت ۱۳ واحد نیروگاه شهید رجایی در شرایط تحریم‌های اقتصادی کشورمان ضرورتی است که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و با بهره‌گیری از توانمندی متخصصان بومی، در حال انجام است و این هم نتیجه اعتماد به جوانان این مرز و بوم است.
حال فصل تابستان و پیک مصرف با کارنامه موفق نیروگاه شهیدرجایی و همه نیروگاه‌های حرارتی در کمک به تأمین برق مورد نیاز شبکه سراسری، پایان یافته تا در ادامه چرخه تولید و در فصل تعمیرات، سطح آمادگی این نیروگاه‌ها همچنان بالا باقی مانده و چرخه تولید همواره پایدار باشد.
برای نیروگاه‌ها تعطیلی بی‌معناست. تلاشگران صنعت تولید برق در نیروگاه شهیدرجایی همگام با همه نیروگاه‌های کشور در تمام ایام سال در جبهه تولید انرژی الکتریکی خدمت می‌کنند تا رفاه، آسایش و امنیت در گرما و سرما همراه همیشگی هم‌وطنان عزیزمان باشد‌.